accessibility-icon
share-icon
צילום: דוברות רשות המורשת
צילום: דוברות רשות המורשת

בעלות 3 מיליון ש"ח: אתר סינון ארכיאולוגי נחנך לראשונה ביו"ש

אליה אביב

אליה אביב

כא אלול ה'תשפה (14.09.25)

1

4

like

0

dislike

לאחר שמונה חודשי עבודה אינטנסיביים הושק אתר סינון עפר חדש בשבי שומרון • המטרה - לחשוף ממצאים ייחודיים מהתקופות המקראית, הרומית והביזנטית • נחל מחגי תשרי, יוכלו מבקרים להשתתף בתהליך הסינון, לגלות ממצאים מרתקים, ולהתחבר באופן ישיר וחווייתי לשורשי ההיסטוריה היהודית העמוקה בשומרון לדורותיה


משרד המורשת והמנהל האזרחי השיקו היום (ראשון) מתקן סינון עפר ראשון מסוגו ביישוב שבי שומרון בהשקעה כוללת של 3 מיליון שקל, זאת לאחר 8 חודשי עבודה מאומצים. את הפרויקט החשוב מוביל משרד המורשת והמועצה אזורית שומרון.

אל האתר יובא עפר מכל רחבי השומרון, בו יעבור סינון קפדני על ידי ארכיאולוגים של יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה, ובשיתוף הציבור הרחב, על מנת לחשוף פריטים ארכיאולוגיים מחפירות המתבצעות בימים אלו באתרים ארכיאולוגיים ביהודה ושומרון.

maximize-image
images-count3+
צילום: דוברות רשות המורשת

העפר הראשון שהגיע לסינון הוא מהאתר הארכיאולוגי סבסטיה – אתר המכיל שרידים מתקופות שונות החל מהתקופה המקראית ועד לתקופה הרומית והביזנטית. באתר זה, שהיה עיר בירת הממלכה הישראלית בשומרון, נמצאו שרידי ארמון המלכים אחאב ויזבל, וכן מבנים מפוארים מהתקופה ההרודיאנית. בעתיד עתיד לקום באתר גן לאומי שומרון.

האתר יפתח לקהל רחב של מבקרים החל מחגי תשרי הקרובים, והאתר מזמין מבקרים לבוא לקחת חלק בעבודות הסינון של העפר ולהיות שותפים לחשיפת העבר הארכיאולוגי של האזור.

maximize-image
images-count3+
צילום: דוברות רשות המורשת

במהלך אירוע ההשקה, השתתפו בעבודות הסינון הראשונות שר המורשת עמיחי אליהו, השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן, ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן, מפקד פיקוד מרכז אלוף אבי בלוט, ראש המנהל האזרחי תא"ל הישאם אבראהים וקמ"ט ארכיאולוגיה בני הר אבן.

שר המורשת עמיחי אליהו: "כאן קמה בירת ממלכת ישראל וכאן קמו נביאי ה'. האדמה הזאת איננה שותקת – כל גרגר עפר שאנחנו מסננים חושף מחדש את האמת הפשוטה: עם ישראל חי כאן ומלך כאן. זה לא רק חפירה ארכיאולוגית – זה מפגש עם נשמת האומה. מכאן אנחנו משדרים מסר ברור: שבנו הביתה ואנחנו כאן כדי להישאר. מורשת היא הזהות שלנו והמצפן שלנו״.

maximize-image
images-count3+
שר המורשת, עמיחי אליהו| צילום: דוברות רשות המורשת

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן: "פתיחת האתר הוא צעד נוסף בהפיכת שומרון העתיקה, למוקד תיירות, חינוך ומורשת מרכזי. המבקרים ישתתפו בפעילות חווייתית מאין כמוה וייגעו בידיהם בפיסות ההיסטוריה העשירה המשותפת לכולנו. דרך הארכיאולוגיה, יתאפשר חינוך לציונות מתוך העובדה שעם ישראל נטוע כאן אלפי שנים".

ראש המנהל האזרחי, תא"ל הישאם אבראהים: "פתיחת האתר היא חלק ממכלול פעולות אשר מבצע המנהל האזרחי לשימור ופיתוח הנכסים ההיסטוריים והתרבותיים ביהודה ושומרון. המנהל האזרחי ימשיך לפעול יחד עם כלל גורמי המקצוע, כדי לשמר, להנגיש ולפתח אתרי מורשת חשובים למען הציבור. נמשיך להבטיח שגם הדורות הבאים יוכלו להכיר את ההיסטוריה העשירה של האזור ולהיות חלק ממנה".

maximize-image
images-count3+
ראש המנהל האזרחי, תא"ל הישאם אבראהים | צילום: דוברות רשות המורשת

קצין מטה ארכיאולוגיה, בני הר אבן: "פתיחת האתר לציבור והתחלת החפירות מסמלים לא רק שימור של ההיסטוריה, אלא גם חיבור חי ומוחשי בין העבר לבין ההווה. האפשרות להנגיש אתרים כאלו לציבור הרחב, ולאפשר לכל אחד לפגוש מקרוב את השכבות ההיסטוריות העשירות של יהודה ושומרון, היא אחת ממטרות העל שלנו ביחידת קמ"ט ארכיאולוגיה. נמשיך לפעול למען חשיפה, הנגשה ושימור האתרים הארכיאולוגיים ונכסי המורשת והתרבות הלאומיים ברחבי יהודה ושומרון".

השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן: "חנוכת האתר היא לא רק אירוע ארכיאולוגי – זהו מעשה ריבונות בפועל המחזק את הזיקה הבלתי ניתנת לערעור של עם ישראל לאדמת יהודה ושומרון. כל ממצא שנחשף כאן הוא עדות חיה לריבונות ההיסטורית שלנו, והבסיס לעתיד של התיישבות איתנה וריבונות מלאה. נמשיך ונפעל לחיזוק ההתיישבות היהודית והעמקת הריבונות בכל תחומי החיים בכל מרחבי יהודה שומרון ובקעת הירדן".

עקבו אחרינו גם ב-Google News