צביקה, הבעלים של אתר המודיעין ממקורות גלויים, נציב.נט שוחח הבוקר (שישי) עם עידו טאובר בתוכנית "ישראל הבוקר", אודות המשמעות של פעילות ישראל בסוריה נגד טורקיה, החשש הישראלי והמסר לנשיא ארדואן: "ארה"ב שלחה מל"ט מאוד מתקדם, שביצע טיסת איסוף מודיעין מעל חופי סוריה למשך שעות, והוא אישר את החשש הישראלי".
הבעלים של אתר המודיעין ממקורות גלויים פרס את תמונת המצב בסוריה: "בלילה שבין 8 ל-9 לספטמבר, שזה רק לפני כמה ימים, ישראל יצאה לעוד אחת ממאות התקיפות שהיא עשתה בכל רחבי סוריה. הפעם המטרה הייתה באזור חומס, שזה במרכז סוריה. הדיווחים שהתחילו להגיע מהאזור ותמונות הראו תקיפה סטנדרטית, אלא שדיווחים התחילו לזרום שישראל פוגעת במחסנים של נשק שהגיעו מטורקיה לסוריה, ומדובר כנראה במערכות נ"מ, כאשר הכוונה הטורקית להגביל את התנועה האווירית הישראלית בשמי סוריה, וכמובן לחזק את צבא סוריה.

"כמובן, ישראל לא מוכנה לקבל כל הגבלה של מטוסיה, למרות שמטוסים ישראלים לא ריחפו בשמי סוריה הפעם, אלא בניתוח לאחור מתברר שמטוסי קרב ישראלים המריאו משטח ישראל, התמקמו בשמי צפון סוריה באזור הבקאע, ומשם הם שיגרו את המטען שלהם והשמידו".
צביקה תיאר את התמונה הגדולה שבמסגרתה מתרחשים הדברים: "התחלתי להסתכל אחורה, לראות מה זה, מה קרה הפעם, והתברר שהתמונת מודיעין שמצטיירת, לפחות על פי המקורות הפתוחים, זה ככה. שר ההגנה הסורי מגיע לביקור אצל שר ההגנה הטורקי, וזה מבטיח לו ואפילו מקיים ושולח לו מערכות נשק טורקיות חדשות, ואפילו חדישות, וסוריה מתחילה לקלוט.

"המידע שמגיע מפגישות כאלה היה כל כך מבהיל במרכאות, שישראל מהר מיהרה לשתף את ארצות הברית, וארצות הברית לא האמינה למשמע אוזניה והחליטה באותו רגע לשלוח את מטוסי איסוף המודיעין המתקדמים ביותר שנמצאים אצלה בסל, והם שלחו לשם מל"ט מאוד מתקדם, שביצע טיסת איסוף מודיעין מעל חופי סוריה למשך שעות, והוא אישר את החשש הישראלי. ואז ניתן אור ירוק וישראל יצאה לתקיפה".
לדברי צביקה, "מקומות בסוריה מאשרים שהותקפו גם מחסני נשק בצפון-מערב סוריה, שזה בטרטוס, ובתדמור, שזה מזרחית לדמשק. המשותף בין כל האתרים האלה, זה שמדובר באתרים צבאיים שמאחסנים נשק שכנראה הגיע מטורקיה".

באשר לעוינות של טורקיה בכלל וארדואן בפרט ציין צביקה: "הסתכלתי מיד מה תהיה התגובה הטורקית לתקיפות האלה, ונדהמתי לראות שטורקיה פשוט מתנהגת כמו איראן. דרך אגב, כל התקיפות האלה של הנשק הטורקי זה ממש מתווה איראני. כל נשק איראני שובר שוויון שהגיע לסוריה, הושמד. כל נשק שובר שוויון שהגיע מטורקיה, מושמד.
"דקות אחרי התקיפה בסוריה המריאו מטוסי קרב טורקיים והגיעו לגבול סוריה, אבל לא חצו. משמע שגם ישראל וגם טורקיה שומרות על כללי המשחק. שגם אנחנו לא חצינו את השטח הסורי, לבקשת ארצות הברית. דבר שני, יום-יומיים אחרי האירוע, הטורקים משיגים כוחות רבים מצפון סוריה בחזרה לאדמת טורקיה. אני טוען שהם חוששים. כנראה הועבר אליהם מסר שכללי המשחק אומרים שאין שום גורם מקדם טרור על אדמת סוריה שחסין מהיד הישראלית".

צביקה ציין כי התכנון הטורקי כרגע מיועד להכשיר צבא של 200,000 לוחמים סורים חדשים בצבא סוריה, אחרי שזאת התפרקה כשאסד ברח למוסקבה. "זאת אומרת שטורקיה לא עוזבת את סוריה, טומנת את ידה עמוק עמוק בעניינים הפנימיים, אבל כנראה שמתחילה להסתדר על כללי המשחק שישראל מכתיבה, או מכתיבה באמצעות ארצות הברית. אבל ימים יגידו אם הם הם יעמדו בזה".
חבר הפאנל, וחבר תנועת "נקראים לדגל" טל אורנן ציין כי "הנתיב הכי קצר שלנו לאיראן זה דרך סוריה. ואנחנו דואגים שלא יהיו שם עיניים, לא יהיו שם מכ"מים. חיסלנו את הציוד של צבא אסד לשעבר, וכרגע שהטורקים מציידים את הצבא של אל-ג'ולאני. לגבי טורקיה, זה מצב, מצד אחד הוא מורכב, יש לך יחסי מסחר איתם.

"כשארדואן מנסה לנתק את קשרי הסחר, הוא לא כל כך מצליח, כי היצואנים שלו לא מעוניינים בזה. אנחנו מוצאים כל מיני תחליפים, או שאנחנו עובדים עם אותם יצואנים טורקים ובדרך מעקפים, או שהם מייצרים את הנתיבים האלה. הוא עצמו עושה כל פעולה דיקטטורית לחלוטין, כדי להשתלט על טורקיה בצורה מוחלטת. ראינו מה הוא עושה מול מפלגת האופוזיציה של הקמליסטים, מול העיתונות. נדמה לי שהוא ישתלט עכשיו על איזשהו גוף עיתונות מאוד גדול בטורקיה".
אורנן אף הדגיש כי המצב הכלכלי של טורקיה גם משנה את המשוואה הביטחונית והמדינית: "מצד שני, הוא נמצא שם במצב כלכלי מאוד רעוע. ריביות בטורקיה, רק שנשווה, אם בארץ הריבית היא באזור ה-6%, בטורקיה 43%. זה מטורף. הכלכלה שלו במצב לא טוב, והוא גם משחק משחק כפול, כי טורקיה מצד אחד חברה בנאטו, ומצד שני, אנחנו צריכים כמובן להיזהר ממנה".
#Syria: explosion, resulting from an Israeli airstrike, occurred at a former Air Defense base located on S. outskirts of #Homs-city (area of Maskanah). https://t.co/GD21PQUDvR https://t.co/IMTxsyQXiR pic.twitter.com/AHp5nbIMUa
— Qalaat Al Mudiq (@QalaatAlMudiq) September 8, 2025
מוקדם יותר היום, דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי חשף כי בזירה הסורית, כוחותינו עצרו בחודשים האחרונים חוליות טרור, שהופעלו על ידי יחידת מבצעים מיוחדים של כוח קודס האיראני. חוליות אלו הופנו על ידי יחידה 840 לבצע פיגועים נגד מדינת ישראל.
במהלך השבוע האחרון, התרחשה תקיפה ישראלית חריגה בסוריה. לפי דיווח באתר אל-ערביה, מקור "ביטחוני-ישראלי" אמר לרשת הסעודית כי בתקיפה, הופצצו יעדים צבאיים ששייכים לטורקיה. התקיפות כוונו נגד מחסני אמל"ח ותחמושת בבית הספר להגנה אווירית בחומס וכן גם בעיר הנמל לטקיה שנמצאת בצפון מערב המדינה.
