במשך שניות ארוכות, משפחותיהם של 17 חטופים שהגיעו לפראג מחאו כפיים לראדקה פבליצ׳קובה, דיילת אוויר צ'כית שנתקעה בארץ ב-7 באוקטובר – והפכה לפעילת הסברה מובילה הקוראת לשחרור החטופים.
פבליצ׳קובה (34) הגיעה למפגש שערכה הקהילה היהודית המקומית עם המשלחת, שביקרה בצ׳כיה במסגרת מסע של ארגון כיסופים ועמותת איילת השחר. בריאיון מיוחד ל-C14 סיפרה על הפעילות שלה, שהתחילה כמעט ובמקרה.
איפה היית במתקפת 7 באוקטובר, ומה הייתה החוויה שלך באותו היום?
"הייתי בתאריך הזה בתל אביב. זו הייתה חווייה מכוננת עבורי כי אני חושבת שהצלחתי לראות ביום הזה את הרוע המוחלט. אני לא יהודייה אבל יכולתי לראות ולהרגיש אותו. הייתי בהלם אחרי היום הזה, כשראיתי שבמקום לתמוך בישראל אנשים התחילו לתמוך ברוע שהזכרתי. אני זוכרת שתהיתי – איך זה אפשרי? העולם איבד את האנושיות שלו?"
זו הייתה אמור להיות בסך הכל שהייה קצרה, בשפת הדיילים, אבל אותו היום השפיע על הכיוון אליו פנו חייה של ראדקה. עד ל-7 באוקטובר היא לא הייתה מעורבת בשום פעילות הסברה.
יצא לך לבקר בישראל לפני 7 באוקטובר? היית מעורבת בפעילות פרו ישראלית לפני אותו יום נורא?
"כן, הייתי לעתים תכופות בתל אביב מאז ינואר 23׳, אבל אלו היו נסיעות עבודה. לא הייתי אקטיביסטית. הרגשתי שישראל היא בסך הכל עוד מדינה עם עוד אנשים, ולא הייתה לי דעה לגביה. ככל שחלף הזמן התחלתי להבין שהישראלים הם אנשים ממש טובים, שאני נהנית לבלות איתם. היום אני כבר חושבת שישראל היא אחת מהמדינות עם האנשים הכי נחמדים בעולם".
מה היה הרגע בו החלטת להיות מעורבת בפעילות למען שחרור החטופים?
"אני זוכרת שנזכרתי באמירה של הנשיא הראשון של צ׳כיה, ואצלאב האוול. הוא אמר שכשזה אפשרי: אדם צריך להילחם בעצמו נגד הרוע, וצריך להיות לו אכפת מהטוב שיש בעולם. כשראיתי איך העולם מתייחס לישראל אחרי 7 באוקטובר, כשראיתי שכמעט אף אחד התייחס לחטופים שנמקים בעזה, הייתי בהלם, נזכרתי במה שהנשיא אמר – ואמרתי לעצמי – את חייבת להילחם נגד הרוע הזה. זה מה שהנשיא התכוון אליו".
לצד השתתפות בפעילויות הסברתיות שונות שנערכו באופן תכוף בצ׳כיה – מהמדינות הפרו ישראליות ביותר בעולם – החליטה ראדקה לצאת ביוזמה עצמאית. את עמוד האינסטגרם הפרטי שלה הפכה לעמוד הסברה תחת השם ״צ׳כית שתומכת בישראל״. בתיאור העמוד היא כותבת: "אתה לא צריך להיות יהודי בכדי לתמוך בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
ראדקה, איזה תגובות את מקבלת לפעילות שלך?
"אני מקבלת הודעות לעתים די קרובות. כותבים לי לפעמים שאני תומכת ברצח ילדים פלשתינים. מעולם לא שמעתי שקר כזה. אף אחד מהחברים הישראלים ששוחחתי איתם, כמו גם אף אחת ממשפחות החטופים, לא אמרו משהו כזה. אנונו רוצים שהחטופים יהיו בבית, ואנשים ברשת ממציאים עליהם שקרים. אני מקבלת גם תגובות טובות, מישראלים שרואים את העמוד וכותבים לי שהם מעריכים את זה שאני עומדת לצידם. אני משתדלת להתמקד בזה. אני רוצה להראות לישראלים שהם לא לבד".
תספרי לי על המפגש שלך פה עם משפחות החטופים. אגם ברגר יושבת עכשיו מאחוריך, איך החווייה שלך להיות הערב לצידם?
"אני חסרת מילים. אני כותבת על החטופים כל יום. התרגשתי מאוד, למשל, לפגוש את המשפחה של מתן אנגרסט. פרסמתי עליו כל כך הרבה בזמן האחרון – הרי ראינו כולנו את סרטון החטיפה הנורא שלו מהטנק. קיבלתי כוחות מהמשפחות כולן. דיברתי עם המשפחה של בר קופרשטיין, שגב כלפון, אגם ברגר. אני לא מבינה איך הן כל כך חזקות. אני מעריצה אותן, הן מדהימות".
משפחות החטופים מלאות בהערכה כלפיה. קובי כלפון, אביו של שגב החטוף בעזה, אמר שהוא ״בהלם. רק אמרתי מי אני והיא ידעה הכל על הבן שלי. יש מעטים כמוה בעולם, ואמרתי לה תודה״.
