חשיפת "חדשות 14": אמירות לחוד – מציאות לחוד. פרסמנו הערב (שני) ב"חדשות 14" כי אם התוכנית לכיבוש העיר עזה תצא לפועל, בניגוד לאמירות של בכירי הדרג המדיני ומערכת הביטחון, נכון להערב היא צפויה להיות חלקית בלבד.
לפי התכנון והאישורים שהתקבלו במערכת הביטחון, כוחותינו לא צפויים לפעול בכל המרחב של העיר עזה ולהשיג בה שליטה מבצעית מלאה, אלא רק להעמיק מעט את הפעילות הקרקעית לשכונות נוספות מעבר למה שפועלים כעת.

על פי ההערכות מדובר בתוכנית מבצעית התקפית קצרת מועד, שתכליתה השגת שליטה מבצעית על רחבי העיר – שליטה באש ובתצפית עליה, ולא שליטה פיזית בכל שכונה ומרחב, כאשר בחלק מהן צה"ל ימנע מלפעול.
ניתן להעריך שהסיבה להגבלת הפעולה מצויה ברצון של הדרג המדיני להגיע לעסקה עם חמאס, ייתכן עסקה חלקית וייתכן על בסיס המתווה שהציע הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, לפיו כל 48 החטופים, החיים והחללים, ישוחררו ביום הראשון ולאחריו יהיה משא ומתן על סיום המלחמה – בניהולו האישי של הנשיא.

מה עומד מאחורי ההצעה החדשה של טראמפ לעסקה כוללת?

הצעת טראמפ לעסקה כוללת, ותגובת רה"מ: "חמאס כנראה יסרב"
גורם בסביבת רה"מ אמר אמש לכתבנו המדיני תמיר מורג, בתשובה לשאלה האם המו"מ יוכל להימשך ללא הגבלת זמן, וכל עוד הוא נמשך ישראל לא תוכל לחדש את הלחימה: "אנחנו לא נכנסים לפרטים האלה עכשיו – כשחמאס ישיב שהוא מוכן לדון בהצעה, נדייק אותה".

לפי מורג, ההצעה במתכונת שפורסמה, לפיה "כל עוד המו"מ נמשך הפסקת האש תימשך", היא למעשה ניצחון של חמאס במלחמה מאחר שהיא מאפשרת לו מעשית להישאר בשלטון ולגרור את המו"מ על תנאי הסיום של המלחמה לנצח.
עם זאת, הוסיף כתבנו המדיני, האמירה של הגורם בסביבת רה"מ לפיה "ישראל תדייק את ההצעה" אם חמאס ישיב לה בחיוב, רומזת לכך שתהיה דרישה ישראלית לפיה לא ניתן יהיה למשוך את המו"מ בלי הגבלת זמן. גורם מדיני הוסיף הערב בחדשות 14 כי "ברגע שחמאס ינצל את המו"מ על סיום המלחמה כדי למרוח זמן – ישראל תפרוש ממנו. בכך המו"מ יסתיים והאש תחודש". ייתכן כאמור וזו הסיבה להגבלת הפעולה בעיר הטרור נכון להערב.
