accessibility-icon
share-icon
C14

אל"מ במיל' חזי נחמה: "אני מוטרד ממרכבות גדעון 2"

דסק C14

דסק C14

יא אלול ה'תשפה (04.09.25)

14

7

like

2

dislike

אל"מ (מיל') חזי נחמה הזהיר בראיון במהדורה המוקדמת כי המשך הפעולה בעזה בשיטה הנוכחית תוביל לאבדות רבות ללא הישג אסטרטגי ותגרום לאבל בקרב הלוחמים • לדבריו, הדרך היחידה להפיל את חמאס היא באמצעות לחץ קיומי - סגירת צינור המים, שיביא לקריסת הארגון בתוך שבועות


אלוף משנה (מיל') חזי נחמה, חבר פורום מפקדים ולוחמים במילואים, התראיין היום (חמישי) למהדורה המוקדמת עם דנה ורון והתייחס להיערכות צה"ל להמשך הלחימה בעזה, למצב האוכלוסייה האזרחית ברצועה ולביקורת פנימית מתוך צה"ל על מהלכי הלחימה עד כה: "ברגע שיופעל מספיק לחץ ציבורי כלפי חמאס, הם ינועו דרומה, הם יגיעו לציר נצרים, ואז מי שיישאר ברצועת עזה יהיה אך ורק חמאס".

בראשית הריאיון שאלה המגישה דנה ורון מדוע מדינת ישראל לא פועלת לאפשר תנועה בטוחה לתושבים העזתים שמעוניינים להימלט מדרום הרצועה, מחשש לחייהם תחת שלטון חמאס. נחמה השיב: "זה מאוד יפה להרחיב את האחריות שלנו על אזרחי עזה. יש דין בינלאומי שנועד לקבוע בדיוק את זה – שהוא מחייב אותי לאפשר לאוכלוסייה להתפנות לשם הגנתה. וזה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות. אבל אני לא הולך לפתור להם את הבעיות הפנימיות שלהם".

maximize-image
images-count1+
פעילות כוחותינו ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

בהמשך הריאיון קרא אל"מ (מיל') נחמה לנקוט בצעדים קיצוניים יותר מול חמאס: "אם נסגור את צינור המים לחמאס, אלפי מחבלים ייסגרו את עצמם לישראל. כי כשאין לך מים – אין חלופות. הם לא מתרגשים מהלחץ על האוכלוסייה, לא מהריסת מבנים – זה לא מה שעובד עליהם. הם צריכים אמצעים מוחלטים. והאמצעי המוחלט היחיד שאני מכיר – הוא סגירת צינור המים. תוך שבועות בודדים, חמאס קורס באופן מלא".

ורון שאלה האם ייתכן שהעיכוב בהכנסת כוחות נוספים לעזה נובע מהיערכות לעסקת חילופים. נחמה השיב כי הוא "מאוד מוטרד מהיישום של מרכבות גדעון ב' – והפנה ביקורת ישירה למסמך פנימי שנחשף בצה"ל: "רק השבוע נחשף מסמך שכתב תת-אלוף גיא חזות, ראש מערך הלמידה בצה"ל, שקובע באופן חד משמעי, מבצע מרכבות גדעון א' נכשל. למרות שהרמטכ"ל והחבורה שמסביבו טוענים שהמבצע השיג את מטרותיו. אבל היו שתי מטרות: הכרעת חמאס והשבת החטופים. שני הדברים לא קרו".

maximize-image
images-count1+
מחבלי חמאס | צילום: עלי חסאן, פלאש 90

לדבריו, "לקרוא למבצע הבא מרכבות גדעון ב' או ג', ולהמשיך באותה שיטה שאנחנו מנסים כבר 22 חודשים – אני אומר את זה בכאב עצום: נשלם מחירים עצומים. יהרגו לנו, חס ושלום, חיילים. יהיו מאות אם לא אלפי פצועים. את ההישג האסטרטגי לא נביא בדרך הזאת. הגיע הזמן לשנות דיסקט. אין שום סיבה לסכן עשרות אלפי חיילי צה"ל, להכניס אותם לרחובות עזה כדי להניע אוכלוסייה. האוכלוסייה צריכה לצאת – כי אין לה מים".

בהמשך הריאיון, התייחס נחמה לסרטון שהוקרן במהלכו, בו מנהל בית ספר לשעבר בעזה מותח ביקורת קשה על הנהגת חמאס ומאשים אותה באחריות למות ילדיו. ורון שאלה האם קיימת תסיסה אותנטית בקרב הציבור בעזה, והאם היא משפיעה על מטרות הלחימה.

נחמה השיב: "לצערי הרב, זה לא מה שישבור את חמאס. כמו שאמרת, כשהמחבל מגיע הביתה ויורה בשכן שלו – הפחד הקיומי גובר. יש דבר אחד שיכול לגרום ללחץ משמעותי מספיק על האוכלוסייה וזה, כמו שאמרתי, סגירת צינור המים. כי זה צורך קיומי. ואז, כשנכניס את חיילינו – זה יהיה מול אויב צמא ומותש, ולא מול אויב שאוכל, שותה וכוחו במותניו".

עקבו אחרינו גם ב-Google News