הרמטכ"ל, רב-אלוף אייל זמיר, קיים היום (רביעי) סיור ותצפית על העיר עזה, במסגרת ההיערכות להעמקת התמרון במבצע "מרכבות גדעון". בסיור, אליו הצטרפו מפקד פיקוד הדרום אלוף יניב עשור ומפקדים נוספים, הוצגה לרמטכ"ל תמונת מצב מבצעית. הרמטכ"ל אישר כי צה"ל יצא לשלב השני של המבצע, מגביר את הלחימה ופועל בשטחים השולטים על העיר עזה, תוך גיוס מילואים משמעותי.
"יצאנו לשלב השני של מבצע 'מרכבות גדעון' כדי לממש את מטרות המלחמה", אמר הרמטכ"ל. "השבת חטופינו היא משימה ערכית ולאומית, ונמשיך להכות במרכזי הכובד של חמאס עד להכרעתו". זמיר שיבח את הלוחמים על פעילותם והוסיף כי צה"ל "מייצר תחושת נרדפות בכל מקום" אצל חמאס.

עם זאת, כתבינו הצבאי הלל ביטון רוזן הביע ספקנות נוכח ההכרזות. "אני קצת מרגיש שעובדים עלינו", אמר. "מי שרוצה לכבוש את העיר עזה, לא ממליץ כבר שלוש פעמים לתושבי עזה לעזוב. הוא מוציא הודעת פינוי מאוד מאוד ברורה… היינו אמורים לעשות את זה לפני עשרה ימים, עד עכשיו אין הודעת פינוי ברורה לתושבי עזה".
יתרה מכך, ביטון רוזן הצביע על הביקור המדיני הצפוי של בכירים אמריקנים כסימן נוסף שלדעתו אינו עולה בקנה אחד עם פעולה התקפית רחבה ומיידית. "משהו פה לא מסתדר", טען והוסיף: "למרות כל האמירות, עדיין מנסים לשכנע את החמאס ללכת לעוד עסקה, לעוד הפסקת אש".

במקביל לדברים, מתאם הפעולות בשטחים (מתפ"ש) פרסם היום כי מחבלי חמאס פועלים למנוע מתושבי העיר עזה להתפנות דרומה. בשיחה שקיים קצין מת"ק עם תושב העיר, סיפר האחרון: "אנחנו רוצים לעבור דרומה אך הם (חמאס) מחכים לנו בדרך. הם אומרים 'תחזרו הביתה, אין פינוי'". לדבריו, פעילי חמאס אף מכוונים אנשים לעבור דרך בתים הרוסים במקום בדרכים הראשיות.
גורם ביטחוני המעורה בעניין מסר כי "ארגון הטרור חמאס עושה הכל על מנת לבלום את תנועת האוכלוסייה דרומה – כדי להשתמש בתושבים כמגן אנושי ולצורכי תעמולה". למרות זאת, טען הגורם, "מחסום הפחד של הציבור נשבר ועשרות אלפי תושבים הצליחו לעקוף את מחסומי חמאס ולהתפנות מהעיר". ההערכה במערכת הביטחון, לדבריו, היא שהאוכלוסייה תמשיך להתפנות ככל שפעולות צה"ל יתרחבו.
