פרסמנו הערב בחדשות 14: האירוע הלילה בסוריה, שעליו אנחנו נשענים בעיקר מדיווחים ערביים, מחדד מחדש את המורכבות הביטחונית בזירה הוותיקה-חדשה – הזירה הסורית.
על פניו מדובר במדינה מפורקת: משטר חדש, חוקים חדשים, צבא שהושמד ופטרון אחד לשעבר – איראן, שמחזרת אחרי ההנהגה בראשות א-שרע אל-ג'ולאני. מבחינת ישראל, הגבול נבנה מחדש. צה"ל מחזיק בכמה נקודות שליטה – מכתר החרמון ועד חמת גדר – בתוך אזור חיץ שמספק לנו יתרון מבצעי.

רק לאחרונה ביצע צה"ל מבצע להשמדת אמצעי לחימה שאיימו על הגבול ברמת הגולן, וסיכל ניסיון של חיזבאללה להחדיר חוליות מהגולן הסורי לשטח ישראל.
ברקע הדיווחים על ניסיונות לגבש הסכם ביטחוני עם הממשל בסוריה, הבהיר שלשום שר הביטחון ישראל כ"ץ את הדברים הבאים: "צה"ל יישאר בפסגת החרמון ובאזור הביטחון שנחוץ כדי להגן על יישובי הגולן והגליל מפני איומים מהעבר הסורי – כלקח המרכזי מאירועי ה-7 באוקטובר". כ"ץ מבהיר כי האינטרס העליון של ישראל הוא קודם כל שמירה על ביטחונה הלאומי.

לאחרונה התרחש טבח קשה בדרוזים מעבר לגבול. ייתכן שישראל הצליחה להרגיע את הלהבות, אך הסכנה לריכוזי הדרוזים בגולן הסורי עדיין קיימת. צה"ל פרוס לאורך הגבול וגם בתוך שטח סוריה, ושומר על הגבול. לכולם ברור: כל הסכם עם סוריה הוא קודם כל אינטרס ביטחוני של מדינת ישראל, ורק לאחר מכן אינטרס של המשטר הסורי החדש.
