השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר העביר היום (חמישי) מסמך מדיניות חדש – המסדיר את אופן פעולת המשטרה בהפגנות וחסימות כבישים, זאת בעקבות התגברות התופעה בה מוחים חוסמים את הכבישים המרכזיים בארץ תוך סיכון חיים ובניגוד לחוק.
בין ההחלטות שהתקבלו – פירוט הצירים והכבישים החיוניים אשר חייבים להישאר פתוחים בכל עת, ואין לאפשר את חסימתם בשום שלב: צירי גישה לבתי חולים, חירום, גישה לנתב"ג, צירים שחסימתם מבודדת ישובים וכבישים ראשיים.

בשל מניעתו של השר להתערב בנושא ההפגנות – המסמך המדובר הועבר ליועצת המשפטית לממשלה כבר לפני מספר חודשים – אך זו טרם הגיב. על כן החליט בן גביר כי במידה וחוות הדעת לא תתקבל בתוך חמישה ימים – המדיניות תכנס לתוקף.
"חופש הביטוי וההפגנה חשובים, אך לא על חשבון חיי אדם וביטחון הציבור", אמר השר בן גביר, "לא ייתכן שכבישים ראשיים, דרכי גישה לבתי חולים וצירי חירום ייחסמו, ובכך תיגרם סכנה ממשית לאזרחים. מדיניות זו מאזנת בין זכות ההפגנה לבין חובתה של המשטרה לשמור על חופש התנועה, על הסדר הציבורי ועל ביטחון מדינת ישראל".

כזכור, ביולי 2023 היועמ"שית, גלי בהרב מיארה, קבעה במהלך ישיבת ממשלה כי "אין מחאה אפקטיבית בלי הטרדה והפרעה לסדר הציבורי", אמירה שמאז הפכה לרווחת בציבור, במיוחד סביב הנושא של התנהלות המשטרה בהפגנות השמאל.

מפגינים חוסמים צמתים וכבישים בקלות – ללא פעולות אכיפה
בתקופה האחרונה, כאמור, החמירה התופעה של חסימת הכבישים באופן לא חוקי במהלך ההפגנות, והביקורת על המשטרה בנושא האכיפה התגברה. כך למשל – במהלך ההפגנות שהתרחשו לפני כשבועיים תחת הקריאה להשבת החטופים, נאספו עדויות רבות על היעדרות האכיפה המשטרתית.
כעת נדמה שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, החליט להתערב, על אף שהוא מנוע מכך, כדי לשים סוף לתופעה.
