ממשלת הונגריה הגישה היום (רביעי) תביעה נגד האיחוד האירופי בעקבות החלטתו להשתמש בנכסים רוסיים מוקפאים כדי להעניק סיוע לאוקראינה. התביעה, שהוגשה תחילה לבית המשפט לצדק של האיחוד האירופי והועברה לבית המשפט הכללי, מתייחסת לשימוש במתקן השלום האירופי (EPF), שבמסגרתו מועברים מדי שנה לאוקראינה בין שלושה לחמישה מיליארד אירו.
המהלך של האיחוד כלל העברת 99.7% מתשלומי הריבית מנכסי הבנק המרכזי הרוסי המוקפאים לאוקראינה. הונגריה טוענת כי התהליך הפר את כללי האיחוד, מאחר שנעשה תוך התעלמות מהווטו שהפעילה בטענה שאינה "מדינה חברה תורמת". במסמך שהוגש לבית המשפט נכתב כי עקרון השוויון ועקרון התפקוד הדמוקרטי נפגעו, משום שלמדינה חברה נשללה זכות ההצבעה שלה.

מאז תחילת המלחמה שילם ה־EPF מעל 11 מיליארד אירו בסיוע צבאי לאוקראינה, וצפוי להמשיך להעביר מימון דרך מתקן ייעודי נוסף. בהונגריה מעריכים כי המקרה עשוי להוות תקדים בשמירה על זכות הווטו של המדינות החברות, אך מעריכים גם כי עשויות לחלוף שנים עד שתינתן הכרעה משפטית.
להונגריה, בראשות ויקטור אורבן, היסטוריה של יחסים קרובים עם רוסיה והתנגדות עקבית ליוזמות האיחוד האירופי לסייע לאוקראינה, מה שהוביל לעימותים מתמשכים עם בנות בריתה באירופה.
