פורסם בחדשות 14: איראן נמצאת בימים קריטיים. לא רק משבר המים והחשמל חונקים אותה, אלא גם האולטימטום שהציבה אירופה. אתמול (שלישי) התקיימה פגישה נוספת בין נציגים איראניים לבין מעצמות אירופה, אך גם היא הסתיימה ללא הצלחה. האיראנים ממשיכים למשוך זמן, בעוד האירופאים קבעו יעד ברור: עד יום ראשון, סוף אוגוסט. אם איראן לא תחזור למשא ומתן עם וושינגטון על תוכנית הגרעין שלה – יופעל מנגנון הסקנציות של ה"סנאפבק" מהסכם הגרעין של 2015.
המנגנון הזה ייחודי בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם: הוא מחזיר באופן אוטומטי את כל הסנקציות שהוסרו, לא רק של ארצות הברית אלא גם של יתר המדינות החברות באו"ם – ללא אפשרות וטו מצד רוסיה או סין. מרגע הפעלתו, עומד לרשות איראן חודש אחד בלבד כדי לשכנע שהיא עומדת בתנאים, חודש שבו היא תיאלץ להתייצב לשולחן המשא ומתן עם גב אל הקיר, כמעט ללא בעלי ברית וללא לגיטימציה בינלאומית.


הדילמה כעת היא כיצד יפעלו רוסיה וסין: האם יצטרפו להחלטת מועצת הביטחון או ימשיכו לקיים קשרים כלכליים עם טהרן ולפעול בניגוד למה שהאו"ם יקבע.
השורה התחתונה עבור איראן ברורה – אם עמדותיה לא ישתנו באופן דרמטי, בסוף אוקטובר היא עלולה למצוא את עצמה מבודדת לחלוטין, תחת סנקציות כבדות, כשהמצב הכלכלי הקשה של היום יהפוך לעוד יותר חמור.
