ארה"ב הודיעה היום (שלישי) כי היא מוכנה לספק סיוע מודיעיני, אווירי והגנתי כחלק ממערך הביטחון שיוקם לאוקראינה לאחר המלחמה, כך לפי דיווח של עיתון ה"פייננשל טיימס" הבריטי. גורמים אירופיים ואוקראינים מסרו כי וושינגטון מוכנה לתרום מערכות מעקב, פיקוד ובקרה, וכן להשתלב במערך הגנה אווירי שיוקם בהובלת אירופה.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבהיר למנהיגי אירופה כי אמריקה תהיה חלק מהתיאום של ערבויות הביטחון לאוקראינה, צעד שמטרתו להרתיע מתקפה רוסית עתידית לאחר חתימת הסכם שלום. גורמים אמריקאים ציינו כי התמיכה תכלול מודיעין, מעקב, סיור ומערכות הגנה אווירית, אך לא פריסת חיילים אמריקאים בשטח.

לדברי הגורמים, ההצעה מותנית בכך שמדינות אירופה ישלחו עשרות אלפי חיילים לאוקראינה. מדובר בשינוי בעמדת ממשל טראמפ, לאחר שבתחילת השנה נשללה כל מעורבות אמריקאית בהגנה על אוקראינה לאחר המלחמה.
וושינגטון כבר מספקת מערכות פטריוט לאוקראינה, אך ההצעה החדשה כוללת גם לוגיסטיקה, מכ"מים ויכולות מודיעין שיתמכו במערך הגנה אווירי ובאזורי חיץ שיוקמו. בינתיים, בבריסל ובבירות אירופה נמשכות ההכנות לתוכנית רחבה שתכלול אזור מפורז וכוח שמירת שלום ניטרלי, לצד מערך הרתעה אירופי בעומק השטח האוקראיני.

עם זאת, גורמים אמריקאים בהם שר ההגנה פיט הגסת' נותרו ספקנים מחשש שמעורבות עמוקה מדי תגרור את ארה"ב לסכסוך עתידי. טראמפ עצמו אמר כי ארה"ב "תספק גיבוי" ותסייע בעיקר מהאוויר, אך לא תציב כוחות קרקעיים במדינה.
באירופה מברכים על שינוי הטון מצד וושינגטון, אך חוששים מהעלות הפוליטית של פריסת כוחות. הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי אמר כי יש "להאיץ את קצב העבודה" על ערבויות הביטחון ולהציג בקרוב את רכיב ההגנה של התוכנית.
