פרופ' אייל זיסר מזרחן ומומחה למזרח התיכון תיאר אתמול (שני) בריאיון למגי טביבי כי על מנת לקדם נורמליזציה עם סוריה ולבנון, יש "לסגור את פרשת עזה". לדבריו, פתרון המלחמה בדרום הוא התנאי ההכרחי שיאפשר מהלך אזורי רחב בחסות אמריקאית וסעודית.
האפשרות לדיאלוג עם משטרו של אבו מוחמד אל-ג'ולאני בסוריה נשמעת לרבים כמו חלום בלהות. אחרי הכל, מדובר ב"טרוריסט בחליפה". לאחר שהוגדר בעבר כפושע מלחמה, זוכה כיום לחיבוק מחודש בעולם הערבי ואף זכה למחמאות מהנשיא טראמפ, שכינה אותו "בחור נאה הראוי לשלוט על סוריה".

פרופ' זיסר מיהר לצנן את ההתלהבות מהכרזותיו של אל-ג'ולאני והסביר כי "הוא בסך הכול רוצה לחזור יחד איתנו להסכם שהיה לנו עם חאפז אל-אסד, מייסד שושלת אסד, הסכם שהחזיק מעמד כמעט 50 שנה ברמת הגולן. הסכם בעל אופי טכני וביטחוני. אז אנחנו לא צועדים קדימה, אלא אולי צועדים אחורה, אל ההסכם שהיה לנו עם אסד".
כאמור, אל-ג'וליאני, שבעבר זוהה עם מדים צבאיים וכאפייה, מופיע כעת בחליפה מהודרת, מהלך שממחיש את ה"מייקאובר" הרציני שעבר, כך נראה שמנהיג סוריה מצליח להערים על העולם, ובתוכו – גם ישראל שדוהרת איתו להסכם.

הבטחות ריקות מתוכן
גם בלבנון נשמעים קולות המדברים על הסדרה מדינית מול ישראל. ממשלת לבנון הצהירה על כוונתה לפרק את חיזבאללה מנשקו, אך פרופ' זיסר הזהיר מהמהלך מאחר ש"להבטחות של ממשלת לבנון אין שום משמעות ואין תוקף הם בעצמם מדברים על תהליך של שנים, והם לא יפרקו את חיזבאללה מנשקו".
לטענת פרופ' זיסר, הסיבה לכך פשוטה: ארגון הטרור חיזבאללה, בדומה לחמאס ולאיראן, רואה בנשקו את תעודת הביטוח לקיומו, "אני חושב שרוב הציבור בלבנון רוצה בכך. אז מה? חיזבאללה אמר בצורה ברורה: מבחינתי זה קו אדום. כמו חמאס, הוא יודע שברגע שהוא מתפרק מנשקו, אין לו יותר קיום".
