לבנון הודיעה ביום חמישי על תחילת פירוק כלי נשק של "פלגים פלשתינים" במחנות "הפליטים". זאת כחלק ממאמץ רחב יותר להבטיח מונופול מדינתי על נשק. לפי לשכת ראש הממשלה הלבנוני, תחילת המהלך התבצעה עם מסירת נשק מצריף ברג'נה בביירות לצבא הלבנוני. שם מציינים כי מדובר בצעד ראשון במאמץ מתמשך, עם מסירות נוספות הצפויות בשבועות הקרובים מצריף ברג'נה ומחנות אחרים ברחבי המדינה.
גורם בפת"ח אמר לרויטרס כי הנשק שהועבר עד כה כלל רק כלי נשק בלתי חוקיים שנכנסו למחנה ב-24 השעות האחרונות. שידורי טלוויזיה הציגו כלי רכב של הצבא נכנסים למחנה לקראת המסירה, אך לא ברור מה סוגי הנשק שהועברו.

מהלך זה הוא חלק מהסכם הפסקת אש עם ישראל שנחתם עוד בנובמבר 2024, בתמיכת ארצות הברית, ובמסגרתו התחייבה לבנון להגביל את הנשק לשישה גופי ביטחון מדיניים בלבד, צעד המאתגר את חיזבאללה. הממשלה הטילה על הצבא להכין תוכנית להבטחת מונופול מדינתי על נשק עד לסוף השנה.
לפי רויטרס, ישנם פלגים הפועלים במשך שנים עם אוטונומיה יחסית בכמה מה-12 מחנות הפליטים בלבנון, שנמצאים ברובם מחוץ לסמכותה הישירה של המדינה. המסירה האחרונה נחשבת לניסיון הרציני ביותר בשנים האחרונות להתמודד עם כלי נשק שנמצאים בתוך המחנות.

הצעד של איסוף הנשק מגיע אחרי חודשים של לחצים על ארגון הטרור הלבנוני להתפרק מנשקו, המזכ"ל נעים קאסם טען כי חיזבאללה מגן על לבנון מהאיום הישראלי כביכול, ולכן אסור לו להתפרק מנשקו. נשיא לבנון שנבחר השנה נתן הרבה תקוות אך עד כה הסתפק בהצהרות.

נאום ההתרסה של חיזבאללה: "לא נסכים למסור את הנשק לישראל"
במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח רמז לגבי עתיד היחסים עם לבנון. כאשר הושב אתמול ערבי ישראלי שנלקח בשבי ללבנון, אמר נתניהו: "ראש הממשלה נתניהו מודה לכל העוסקים במלאכה ובראשם מתאם השו"נ תא"ל (מיל') גל הירש". לבסוף והיסף רמז לנורמליזציה אפשרית עם לבנון: "זה צעד חיובי וסימן לבאות".
