בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ו), יופעלו 50 מגמות חילוץ והצלה בבתי ספר ברחבי הארץ. מדובר בעלייה של פי 2.5 במספר המוסדות המציעים את המגמה, הנחשבת למסלול טכנולוגי המזכה את התלמידים ב-10 יחידות בגרות. לפי משרד החינוך, העלייה במספר המגמות נובעת מהביקוש שגבר בעקבות מבצע "עם כלביא", שבה פעלו צוותי חילוץ בחילות ממבנים שקרסו בעקבות פגיעת טיל.
המגמה משלבת ידע עיוני ומעשי בתחומי מדעי החירום, הנדסה, רפואה דחופה וכבאות, לצד מיומנויות של עבודה בצוות, חוסן אישי והפעלה בתנאי לחץ. בנוסף, נלמדים מקצועות מדעיים כמו פיזיקה, ביולוגיה, כימיה או מדע וטכנולוגיה. בתי ספר רבים, בפרט בפריפריה, ביקשו לפתוח את המגמה כחלק מתגובה חינוכית-אזרחית למציאות הביטחונית.

תלמידי המגמות משתתפים בתרגולים עם לוחמי פיקוד העורף, המדמים קריסות מבנים, חילוץ נפגעים והפעלת ציוד הנדסי, ונחשפים לשטח במסגרת שיתופי פעולה עם מד”א, זק”א ויחידות חירום נוספות. הם לומדים לפעול בזירות מורכבות הכוללות עשן, הרס וחוסר ודאות בדומה למציאות המבצעית בשטח. חלק מבוגרי המגמה משתלבים לאחר מכן בשירות משמעותי ביחידות החילוץ של צה”ל, במד”א ובמערך הכבאות.
שר החינוך יואב קיש, אמר כי הרחבת מגמות החילוץ וההצלה מהווה מענה חינוכי לצורך לאומי, לצד רצונם של בני הנוער לקחת אחריות ולהיות מעורבים. לדבריו, "המגמות מעניקות לתלמידים ידע מעשי, אימונים בשטח ויכולת להציל חיים וזה אחד השיעורים החשובים ביותר שמערכת החינוך יכולה להעניק להם".

המגמות ייפתחו בתחילת שנה הלימודית הקרובה בין היתר בירושלים, באר שבע, חיפה, קריית שמונה, אילת, כסרא-סמיע, טייבה ועין גדי. במשרד החינוך הדגישו כי מטרת התוכנית היא לאפשר לנוער מכל רחבי הארץ, לרבות אזורים בפריפריה, לרכוש כלים פרקטיים שיכולים לשמש אותם באזרחות ובביטחון הלאומי כאחד.
