accessibility-icon
share-icon
מתוך "מתפכחים"

המרצה הבכיר שהתפכח: זו הסיבה שהתחלתי להגדיר את עצמי יהודי

רבקה שורק

רבקה שורק

כו אב ה'תשפה (20.08.25)

26

17

like

2

dislike

עד ל-7 באוקטובר, ד"ר יעקב בן שמש, מרצה בכיר למשפט ציבורי, היה שותף לתפיסה ששמה במרכז את אחריות ישראל לשנאת העזתים • אלא שהטבח שבר את כל ההסברים והותיר בו רק תובנה אחת: "כל יהודי שנמצא פה, הוא מבחינתם מתנחל"


7 באוקטובר לא רק ניפץ את תחושת הביטחון הפיזי של ישראל, אלא גם סדקה תפיסות עולם של רבים מאנשיה. אחד הקולות הבולטים המתארים את השבר הזה הוא ד"ר יעקב בן שמש, מרצה בכיר למשפט ציבורי, שדבריו חושפים תהליך של התפכחות והתעצבות מחודשת של זהות וחיבור.

בריאיון לפתחי ושי, הוא מספר כי עד לאותה שבת, כמו רבים החזיק בתפיסה מורכבת על העזתים: "הייתי לוקח חלק מהאחריות. היית מקשיב לזה, לסיפור המורכב: 'כי הכיבוש, כי הדיכוי, כי הנישול, כי לקחנו להם, כי עשינו להם, כי גירשנו אותם בנכבה'".

maximize-image
7 באוקטובר | צילום: שאטרסטוק

אך אירועי הטבח שינו את המשוואה באופן טוטאלי. ההבנה הראשונה שצפה בו הייתה שהמלחמה היא לא על גבולות, פתרונות מדיניים או זכויות: "שום שתי מדינות, שום שני עמים, הם לא רוצים שנהיה פה. כל יהודי שנמצא פה, הוא מבחינתם מתנחל".

לאחר שהבין כי האויב מבקש להשמידו רק משום היותו יהודי, זהותו השתנתה מן היסוד: "אני אומר לעצמי, אני קודם כל יהודי", הוא חושף. לשאלה אם זו הפעם הראשונה בחייו שהוא מגדיר את עצמו כך, הוא משיב ללא היסוס: "כן".

בן שמש חתם את דבריו במסר: "חשוב לי שהמדינה הזאת תישאר יהודית. וחשוב לי שכולם ידעו שאנחנו צודקים. אנחנו הצד שיכול לעשות טוב במקום הזה וזה התפקיד שלנו. מי שעושה פה רע זה הם".

עקבו אחרינו גם ב-Google News