שבועיים בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים, שר החינוך יואב קיש הבהיר כי לא יאפשר את פתיחת השנה ללא תקציב מתאים וללא פתרון מלא לאבטחת מוסדות החינוך: "זו אחריות מבחינתי וזו סכנה לילדי ישראל".
קרב גרסאות
העיכוב נובע ממאבק בין משרד האוצר למשרד לביטחון לאומי סביב תקציב של 250 מיליון שקלים. במשרד לביטחון לאומי טוענים כי האחריות למימון מוטלת על האוצר, משום שמדובר בתקציב ייעודי שהועבר בעבר לשר דאז חיים כץ אך נלקח חזרה.

מנגד, באוצר טוענים כי הכסף הוחזר משום שלא נעשה בו כל שימוש, ושהמשרד לביטחון לאומי הסיט אותו למטרות אחרות. בינתיים, התקציב לשנת הלימודים נותר ללא פתרון, אף לאחר שהמשרד של השר איתמר בן גביר קיבל לאחרונה תוספת של 2.2 מיליארד שקלים לטובת פעילותו.
מה עלולות להיות ההשלכות?
המשבר מותיר את מערכת החינוך ללא מענה בטיחותי. המשמעות עלולה להיות כי ב-1 בספטמבר ההורים יישארו בבית עם ילדיהם, והלימודים לא יחלו כסדרם. בניגוד לשנים קודמות שבהן הסכסוכים נגעו לארגוני המורים, הפעם המאבק מתנהל בין משרדי הממשלה: האוצר מול המשרד לביטחון לאומי.

קריאות להתערבות ראש הממשלה
מוקדם יותר היום התייחס לנושא גם יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, שהתריע כי לא יעלה על הדעת שישראל תפתח את שנת הלימודים בשנה כל כך מורכבת וביטחונית, בלי לספק לילדים הבטחה ובטיחות. ביבס קרא לראש הממשלה להתערב באופן מיידי כדי למנוע את השבתת מערכת החינוך.
מלשכת שר האוצר נמסר: "משרד הבט״ל הסיט את תקציבי האבטחה תוך התחייבות להשלים אותו ממקור תקציבי אחר במשרד. עד כה הוא לא עשה זאת. בהתאם למדיניות שר האוצר, קיימת מקסימום גמישות למשרדים כך שכל משרד מנהל את סדרי העדיפויות שלו באופן עצמאי. משרד הבט״ל מחויב להסדיר את המקורות התקציביים למערך אבטחת בתי הספר, אלא אם כן הוא מחליט על מדיניות אחרת".
שר החינוך יואב קיש: ״סמוטריץ' מפקיר את אבטחת תלמידי ישראל.
בלי תקציב לאבטחת בתי הספר של ילדנו, שנת הלימודים לא תוכל להיפתח.
סמוטריץ' מצא מיליארד וחצי שקלים לסיוע הומניטרי לעזתים ולא מוצא 250 מיליון שקלים להגנה על ילדי ישראל. בצלאל, הגיע הזמן שתתאפס, בטחון ילדנו חשוב יותר מכל משחק פוליטי או שיקולי אגו״.
