השליח המיוחד של ארה"ב ללבנון, טום ברק, אמר היום (שני) כי צוותו יקיים שיחות עם ישראל על הפסקת אש ארוכת טווח, לאחר שבביירות אישרו תוכנית הנתמכת על ידי וושינגטון לפירוק חיזבאללה מנשקו, כך לפי דיווח שמתפרסם בסוכנות הידיעות האירופאית euronews.
לאחר פגישה עם נשיא לבנון ג'וזף עאון בביירות, ציין ברק כי וושינגטון מתכוונת ליזום תוכנית כלכלית לשיקום המדינה לאחר המלחמה. "אני חושב שממשלת לבנון עשתה את חלקה. הם עשו את הצעד הראשון", אמר. "עכשיו מה שאנחנו צריכים זה שישראל תעמוד בדרישות לחיצת היד השווה הזו".

ברק צפוי להיפגש גם עם ראש ממשלת לבנון, נוואף סלאם, ועם יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, שנחשב לעיתים קרובות כמי שמנהל מגעים בשם חיזבאללה מול וושינגטון. מוקדם יותר החודש אישרה ממשלת לבנון החלטה המחייבת את הצבא להכין בדחיפות תוכנית לפירוק חיזבאללה מנשקו וליישמה עד סוף השנה.
עם זאת, המהלך עורר התנגדות חריפה מצד ארגון הטרור הנתמך בידי איראן. מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם, איים בעימות גלוי אם ממשלת לבנון תמשיך בתוכנית, וכינה את החלטת הקבינט "פקודות אמריקאיות-ישראליות".

גם הנשיא עאון וגם ראש הממשלה סלאם קראו לחיזבאללה ולקבוצות חמושות נוספות שאינן מדינתיות להתפרק מנשקן, ובמקביל דרשו מישראל להפסיק את התקיפות האוויריות הכמעט יומיות על לבנון ולסגת משטחי המדינה.
עאון הדגיש כי בכוונתו להגדיל את המימון לצבא לבנון, הסובל ממשבר כספי, ולגייס כספים מתורמים בינלאומיים לשיקום המדינה. לפי נתוני הבנק העולמי, המלחמה בין חיזבאללה לישראל בסוף 2024 גרמה לנזקים כלכליים בהיקף של 11.1 מיליארד דולר (9.5 מיליארד אירו), בעוד לבנון מתמודדת מאז 2019 עם משבר כלכלי חמור.
