תופעה יוצאת דופן נרשמה היום (שישי) במערכת החינוך: בפעם הראשונה, אנשי חינוך, מנהלים, מנהלות, מורים ומורות – יצאו בגלוי בקריאה לעצור את המלחמה, כשהם מופיעים בפנים גלויות. לא מהמקום הפרטי והאישי, אלא כאנשי חינוך שמביעים דעה פוליטית גלויה מתוקף תפקידם.
במערכת הציבורית כבר ראינו מהלכים דומים – באקדמיה, עם מכתב נשיאי האוניברסיטאות שקראו להפסקת המלחמה, ועם מרצי סגל אקדמי שחתמו על עצומות והפגינו בתחומי הקמפוסים. אולם כעת, לראשונה, אנחנו רואים מנהלים ומנהלות, מורים ומורות שמשתפים פעולה עם קמפיין ההרעבה השקרי שפוגע ומטיל דופי בלגיטימיות של מדינת ישראל ובמוסר של חיילי צה"ל.

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, יואב קיש, הגיב בתקיפות: "אנחנו לא נאפשר פוליטיזציה של מערכת החינוך. כל עובד הוראה שפעל בניגוד לנהלים יוזמן לשיחת בירור, ובמקרה של הישנות – יועמד לדין משמעתי. בתי הספר נועדו לחינוך בערכים, לא לשמש זירה למאבקים פוליטיים".
קיש גם מחריף את הטון מול האקדמיה. בשבוע שעבר שיגר מכתב לנשיאי אוניברסיטאות תל אביב, חיפה, בן־גוריון והפתוחה, ובו הזהיר: "כל מרצה או איש סגל שישבות ביום ראשון וייקח חלק בהפגנות פוליטיות במהלך יום העבודה – שכרו יקוזז, מוסדות שממומנים מכספי ציבור לא יכולים להפוך לזירות מחאה".

ההצהרות מגיעות על רקע שביתה המתוכננת במגזר הציבורי ביום ראשון. למרות שיש מוסדות שמצהירים על הצטרפות, בפועל מדובר בעיקר במהלך דקלרטיבי. הלימודים והבחינות באוניברסיטאות נמשכים כרגיל, והסטודנטים עצמם מבהירים: "אנחנו מבחינתנו לא מצטרפים לשביתה הזו, לא מחזקים את חמאס. אנחנו רוצים את המלחמה עד הסוף, ממשיכים כרגיל".
