יוני בן מנחם, חוקר במרכז הירושלמי לענייני חוץ וביטחון, תיאר אתמול (חמישי) בריאיון לטל מאיר כי מצרים וקטאר פועלות כדי למנוע את נפילת שלטון ארגון הטרור חמאס, מתוך אינטרס לשמר את השפעתן באזור: "המשך שלטון חמאס הוא נוח גם לקטאר וגם למצרים, שתהיה להם שם דריסת רגל".
כתוצאה מכך, טען בן מנחם, שתי המדינות מקדמות את מה שהוא מכנה "תוכנית חדשה להצלת חמאס", שמיושמת על ידי מהלכים מדינים ודיפלומטיים, במסווה של "מתווכות" מן השורה.

הראשון, על סמך הודעה של שר החוץ המצרי, הוא מהלך צבאי-מדיני: "מצרים החלה לאמן בשטחה 5,000 אנשי ביטחון של הרשות הפלשתינית, שהם ייכנסו לרצועת עזה ביום שאחרי, בנוסף לעוד 5,000 שוטרים נוספים פלשתינים". מטרת המהלך, לדברי בן מנחם, היא "למצוא איזה הסדר שיכניס את הרשות ביחד עם החמאס לשלוט ברצועת עזה".
המרכיב השני הוא ניסיון לקדם "עסקה חלקית של הפסקת אש ל-60 ימים, ומשם להיכנס לעסקה כוללת". בן מנחם מזהה בכך ניסיון "להחיות את ההצעה של ויטקוף, אבל הפעם, על פי הרצונות של חמאס".

ומהם אותן שאיפות? בן מנחם ציטט פרסומים ברשתות הערביות, לפיהם חמאס "דורש ערבויות בין-לאומיות בכתב מארצות הברית ומישראל להסכמה להפסיק את המלחמה".
בן מנחם מזהיר כי מדובר במלכודת: "יש פה איזה ניסיון להכניס את ישראל למלכודת נוספת לעבר עסקה חלקית חדשה בתנאים של חמאס", והוסיף: "אני מאוד מקווה שישראל לא תתפתה להיגרר לדבר הזה ותמשיך בהכנות לכיבוש העיר עזה, מכיוון שזה מאוד מלחיץ גם את החמאס וגם את מצרים וקטאר".
