accessibility-icon
share-icon
צפו בריאיון המלא | צילום: חדשות 14

האלוף גורדין מספר על הרגעים הקריטיים שהכריעו בגזרה הצפונית

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כ אב ה'תשפה (14.08.25)

13

5

like

1

dislike

מפקד פיקוד הצפון היוצא סיפר על הרגעים שהכריעו את המלחמה בחיזבאללה • מההפתעה בשבעה באוקטובר, דרך ההחלטה להמתין עם המערכה בצפון, מבצע הביפרים וכן חיסול נסראללה, האלוף גורדין תיאר כיצד ישראל הביסה את ארגון הטרור, בריאיון אחרון לפני שפשט את מדי הצבא


פרסמנו הערב בחדשות 14: מפקד פיקוד הצפון לשעבר, האלוף אורי גורדין שוחח היום (חמישי) עם פרשננו הצבאי נועם אמיר, ברקע סיום הקדנציה שלו, לאחר שבשנה האחרונה הוביל את ישראל להישגים מרשימים מול ארגון הטרור חמאס. ספק אם דמיין שכך תיראה הקדנציה שלו.

רגע לפני שאתה מסיים פה את התפקיד, אם הייתי אומר לך בתחילתו שבמהלך התפקיד שלך כמפקד פיקוד אתה תיכנס לאחת המלחמות הכי קשות שחווינו אותן מאז קום המדינה, מה היית אומר לי?

"ראשית, אני חושב שהמציאות היא תמיד גדולה על כל דמיון", סיפר גורדין והוסיף: "מהצד השני, אני רוצה לומר לך שפיקוד הצפון תמיד, וגם בתקופה שאני המפקד שלו, הוא תמיד פיקוד שמוכוון מלחמה. ואני שמח שרוב הדברים יעשו כפי שתכננו, בצורה טובה. המצב הביטחוני בצפון הוא באמת מצב ביטחוני טוב מאוד".

maximize-image
images-count5+
הרמטכ"ל זמיר בלבנון | קרדיט: דובר צה"ל

האלוף גורדין חוזר ללילה הדרמטי בראשית המלחמה, שבו התנהל בישראל דיון על השאלה אם לחסל את נסראללה ולהעביר את הקשב מהדרום לצפון. מי שיזם את הדיון הוא שר הביטחון דאז יואב גלנט. כאן מגלה לראשונה אלוף גורדין כי הוא לא תמך במהלך.

לדברי גורדין, "קודם כל אני חושב שההחלטה הזו היא החלטה לגמרי מובנת שלאור מה שקרה בדרום ולאור כמות החטופים שיש בתוך רצועת עזה, הצורך לייצר שם התקפה ברצועת עזה ולכן אצלנו להיות זירה משנית. אני חושב שההחלטה הזו היא לגמרי ברורה ומובנת".

maximize-image
images-count5+
פעילות כוחותינו בלבנון | צילום: דובר צה"ל

היה נכון גם לדחות את זה?

"אני חושב שזו החלטה נכונה לחלוטין. היא כמובן החלטה בדרגים מעליי אבל אני חושב שהיא החלטה נכונה. בשאלה של האם יכולנו לצאת להתקפה ב-11 באוקטובר, כן או לא, אז בפירוש יכולנו לצאת להתקפה. אני מניח שהתוצאה של זה הייתה שהמערכה בצפון הייתה מתקצרת מאוד. בדרום אני לא יודע מה זה היה גורם.

"הדבר השני שהיה קורה בצפון, צריך להגיד, מכיוון שחיזבאללה היה הרבה יותר ערוך ומוכן בשלב הזה, הוא לא היה אחרי שרידדנו לו יכולות והרחקנו אותו ופגענו בו, אז אני מניח שגם הנזק על העורף היה נזק גדול באופן משמעותי ממה שהוא היה כפי שהתבצע במערכה הזו", אמר גורדין.

maximize-image
images-count5+
כוחותינו בלבנון | צילום: דובר צה"ל

בואו ניקח אותך באמת לאירוע אולי הגדול ביותר. כמה זמן לפני אתה מכיר את התוכנית הזאת של מופע הביפרים?

גורדי סיפר: "כל התוכניות, גם התוכניות החשאיות, אני מכיר אותן כבר, התוכנית הזאת, אני מכיר אותה הרבה שנים. יצרנו שנה שלמה של פגיעה בפעילים וההרחקה שלהם, שמייצרת אצלם תחושה של נרדפות. ההנחיות שהם נותנים לאנשיהם זה לא לדבר בטלפונים הסלולריים, לא לדבר בטלפונים בבית, לא לדבר במכשירי קשר. תחושת הנרדפות והחדירות הזו מלווה אותם לאורך השנה, והיא הולכת ומעמיקה ככל שאנחנו מסכלים יותר ויותר מפקדים ופעילים.

maximize-image
images-count5+
חסן נסראללה | צילום: שאטרסטוק

"נסראללה נותר ברגע הזה גם בלי הרמטכ"ל שלו, גם בלי היכולת של רדואן, כי הוא כולו נמצא אחורה, וגם בלי יכולת האש. והדבר הזה מייצר אצלו מציאות שהיא מצוקה מאוד גדולה".

המלחמה בצפון הסתיימה בהצלחה הגדולה. גם האלוף מודה שהוא לא ידע איך זה היה נראה אם נסראללה היה מוכן לפקודה באותו בוקר, שבו הורה סינוואר לבצע את הטבח בעוטף עזה.

תרחיש הייחוס שנערכנו בצפון, וזה אולי ההבדל הכי גדול, זה תרחיש הייחוס הזה בדיוק. זאת אומרת, התקפה רחבה של רדואן, של בין 2,000 ל-3,000 פעילים, שמוכנים בכוננות יחסית מהירה של מספר שעות כדי לצאת להתקפה הזו. האם היינו יכולים לפספס את זה אם הוא היה מנסה?

maximize-image
images-count5+
ארכיון | צילום: דובר צה"ל

"יכול להיות. אבל הייתה היערכות והייתה מוכנות, וכן, צריך לומר, נתפסנו בהפתעה. זה אי אפשר לבקר. אני חושב שנסראללה הופתע כמונו, והם מבינים שהפתעה, אלמנט ההפתעה שלהם ירד בצורה משמעותית, ולכן גם סיכויי ההצלחה הרבה יותר נמוכים" תיאר את המצב מפקד פיקוד הצפון לשעבר.

"נסראללה זה דבר משמעותי, ואני חשבתי שזה דבר שמאוד חשוב שיקרה. ואני שמח שזה בוצע מתי שזה בוצע, כי ההישג הושג בצורה מלאה. וזה לא היה רחוק שזה לא יקרה".

אתמול סיים גורדין את תפקידו באופן רשמי. הבוקר הוא כבר החל את היום עם בני משפחתו ויצא לדרך חדשה. אחד המפקדים הבודדים שיכול לסמן הצלחה במלחמה הזו בתפקידו, בוחר לפשוט את המדים ולא להתקדם.

maximize-image
images-count5+
כוחותינו בלבנון | צילום: דובר צה"ל

"אני חושב שאני צריך לפגוש ולהכיר מחדש את המשפחה שראתה ממני מעט מאוד בשנים האחרונות, ואני רוצה לומר לך שאני לא רואה את זה כהישגים שלי. אני חושב שהיו פה אלפי אנשים נהדרים, אנשי מילואים. רוב הסדק שעשה את ההגנה ואת ההתקפה בצפון זה כוחות המילואים, שעשו עבודה מרשימה מאין כמוה. זה לא רק ניצחון היכולות והתכנונים שהיו נכונים ומרשימים, זה באמת ניצחון הרוח של האנשים", אמר גורדין.

כשאתה אומר אני יוצא לחופש, זה אומר שמה? שיש סיכוי שגם תחזור מהחופש?

"אני יוצא לחופש, ואחרי זה אנחנו נראה", סיכם האלוף היוצא.

עקבו אחרינו גם ב-Google News