לאחר חודשים של משא ומתן עקר, ישראל משנה כיוון ומציגה קו נוקשה מול אגון הטרור הרצחני חמאס: דרישה לעסקה כוללת שתכלול את שחרור כל החטופים ופירוק הארגון מנשקו. המהלך מגיע לאחר שהדרג המדיני בירושלים הודה, למעשה, כי ארגון הטרור הוליך אותו שולל במשך כחצי שנה, תוך מריחת זמן בדיונים על עסקה חלקית שלא הייתה לו כל כוונה לממש.
ההימור החדש: כניעה מלאה של חמאס
התפנית בעמדת ישראל הובהרה באופן רשמי כאשר ראש המוסד, דדי ברנע, נשלח לדוחה והעביר מסר חד לראש ממשלת קטאר: ישראל מעוניינת אך ורק בעסקה מלאה, והאפשרות לעסקה חלקית ירדה מהפרק. כעת, בירושלים בונים על כך שחמאס משום מה, יסכים להיכנע במסגרת עסקה מלאה עוד לפני תחילת התמרון המתעכב לכיבוש הרצועה.

עם זאת, לא ברור על מה מתבססת ההנחה הזו, שכן ארגון הטרור אינו מראה כל סימני התגמשות. במקביל, בקהיר, המצרים ממשיכים לרקום מול משלחת חמאס מתווים חסרי משמעות עם משחקי מילים ריקים, הכוללים הצעות להקפאת הפעילות של הזרוע הצבאית, מהלכים שישראל דוחה על הסף.
האופציה הצבאית: מיטוט חמאס ככלי לחץ
במצב העניינים הנוכחי, נראה כי האפשרות הריאלית היחידה שנותרה על השולחן היא צבאית: תחילת המהלך לכיבוש הרצועה ולמיטוט חמאס. התקווה בישראל היא שמהלך כזה יגרום לארגון הטרור להתגמש, ואם לא, לפחות יביא להשמדתו. על פי הדיווח, ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן דוחק בצה"ל לזרז את התוכניות המבצעיות.
שנתיים של דיבורים, אך ללא הכרעה
חרף ההתפתחויות, הכתבה מציינת כי כבר קרוב לשנתיים שראש הממשלה מעדיף לדבר על השמדת חמאס, במקום להשמיד אותו באמת. אמנם, בשנתיים אלו צה"ל רשם הישגים כבירים בכל הזירות, וחמאס של היום הוא רק צל של הארגון שפתח במלחמה ב-7 באוקטובר 2023.

בשורה התחתונה, ישראל קיבלה מוושינגטון "צ'ק פתוח" להשמיד את חמאס כבר לפני כשמונה חודשים, אך ההוראה טרם הפכה למהלך תכליתי ובלתי הפיך בשטח, אפילו עכשיו.
