כמעט שנתיים אחרי הטבח הנורא של 7 באוקטובר, מאות ממחבלי הנוח'בה מאחורי סורג ובריח, אבל איש מהם לא במשפט. יותר מ־200 מחבלים, חלקם תועדו במצלמות מבצעים רצח, אונס וחטיפה – יושבים במעצר ללא כתב אישום.
בידי ישראל כמות עצומה של ראיות, אבל חלקן פגומות, שלבים קריטיים באיסוף המידע שלא בוצעו בלהט האירועים, ועדים שהתפזרו עוד לפני שנחקרו.

בינתיים, בכנסת מנסים לקדם חוק להקמת בית דין מיוחד שיכלול חמישה עשר שופטים, ויוכל להעמיד את המחבלים על עבירות של רצח עם שניתן להטיל בגינן עונש מוות. אבל גם כאן, המערכות המשפטיות והביטחוניות בולמות.
נוסף על המחבלים שביצעו את הטבח עצמו, מאות מחבלים נוספים עצורים ומוגדרים "לוחמים בלתי חוקיים" ויכולים להישאר במעצר עד 2026 בלי כתב אישום.

גורמים מדיניים ניסו להסביר מדוע ההליך כעת אינו מתקדם, לדבריהם, כל עוד חטופים נמצאים בידי חמאס לא ניתן יהיה להתקדם בהליך משפטי שסופו עונשי מוות, מסיבות מובנות.
משפחות הקורבנות ואזרחי ישראל מחכות לצדק. וממשלת ישראל ממתינה לתשובת חמאס על עסקה לשחרור חטופים, ובין לבין – הזמן עובר, והמשפט של מחבלי הנוח'בה אפילו לא החל.
