accessibility-icon
share-icon
 המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ארכיון | צילום: שאטרסטוק
המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

גרמניה, צרפת ובריטניה מאיימות בחידוש הסנקציות על איראן

רבקה שורק

רבקה שורק

יט אב ה'תשפה (13.08.25)

15

14

like

5

dislike

צרפת, גרמניה ובריטניה התריעו בפני האו״ם כי יחדשו את הסנקציות על איראן אם זו לא תחזור לשיחות הגרעין עד סוף אוגוסט 2025 • שר החוץ האיראני: "אם הן יעשו זאת נחרים את המדינות האירופיות מהשיחות העתידיות - זה יהיה הסוף מבחינתן"


שלוש המעצמות האירופיות, צרפת, גרמניה ובריטניה, הודיעו אתמול (שלישי) לאו״ם כי הן מוכנות לחדש את הסנקציות נגד איראן, אם זו לא תחזור לשולחן המשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית בנוגע לתוכנית הגרעין שלה, כך דווח ב"פייננשל טיימס".

במכתב ששלחו שרי החוץ של שלוש המדינות למזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון, הזהירו השרים כי אם עד סוף אוגוסט 2025 איראן לא תסכים לפתרון דיפלומטי או לא תיענה להצעת הארכה, יופעל המנגנון שיוביל להחזרת הסנקציות.

maximize-image
images-count1+
פרידריך מרץ, קנצלר גרמניה | צילום: שאטרסטוק

לפי הדיווח, סנקציות האו״ם צפויות לפקוע ב־18 באוקטובר, אלא אם אחת מהמדינות החתומות על הסכם הגרעין, בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה או סין, תפעיל את מנגנון ה"סנאפבק", המאפשר להחזיר באופן אוטומטי את כל הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם.

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י תקף את המהלך בריאיון ל-פייננשל טיימס וטען כי אין לשלוש המדינות "בסיס משפטי או מוסרי" להפעיל את המנגנון. הוא הזהיר כי אם יופעל הסנאפבק, איראן תחרים את המדינות האירופיות מהשיחות העתידיות, וטען כי "האירופאים לא יכולים להסיר סנקציות, הם לא יכולים לעשות כלום. אם הם יפעילו סנאפבק, זה סוף הדרך מבחינתם".

maximize-image
images-count1+
משמרות המהפכה | צילום: שאטרסטוק

כזכור, איראן הודיעה ביוני על הפסקת שיתוף הפעולה עם הסבא״א בעקבות מבצע "עם כלביא". מאז, נמשכות מגעים ברמות שונות בין הצדדים, ובמסגרתם נפגש השבוע בכיר בסוכנות עם גורמים איראניים בטהרן, אם כי עד כה לא פורסמו פרטים רשמיים על הביקור.

עקבו אחרינו גם ב-Google News