שלוש המעצמות האירופיות, צרפת, גרמניה ובריטניה, הודיעו אתמול (שלישי) לאו״ם כי הן מוכנות לחדש את הסנקציות נגד איראן, אם זו לא תחזור לשולחן המשא ומתן עם הקהילה הבינלאומית בנוגע לתוכנית הגרעין שלה, כך דווח ב"פייננשל טיימס".
במכתב ששלחו שרי החוץ של שלוש המדינות למזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון, הזהירו השרים כי אם עד סוף אוגוסט 2025 איראן לא תסכים לפתרון דיפלומטי או לא תיענה להצעת הארכה, יופעל המנגנון שיוביל להחזרת הסנקציות.

לפי הדיווח, סנקציות האו״ם צפויות לפקוע ב־18 באוקטובר, אלא אם אחת מהמדינות החתומות על הסכם הגרעין, בריטניה, גרמניה, צרפת, רוסיה או סין, תפעיל את מנגנון ה"סנאפבק", המאפשר להחזיר באופן אוטומטי את כל הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם.
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י תקף את המהלך בריאיון ל-פייננשל טיימס וטען כי אין לשלוש המדינות "בסיס משפטי או מוסרי" להפעיל את המנגנון. הוא הזהיר כי אם יופעל הסנאפבק, איראן תחרים את המדינות האירופיות מהשיחות העתידיות, וטען כי "האירופאים לא יכולים להסיר סנקציות, הם לא יכולים לעשות כלום. אם הם יפעילו סנאפבק, זה סוף הדרך מבחינתם".

כזכור, איראן הודיעה ביוני על הפסקת שיתוף הפעולה עם הסבא״א בעקבות מבצע "עם כלביא". מאז, נמשכות מגעים ברמות שונות בין הצדדים, ובמסגרתם נפגש השבוע בכיר בסוכנות עם גורמים איראניים בטהרן, אם כי עד כה לא פורסמו פרטים רשמיים על הביקור.
