תת-גונדר יוסף כניפס, סגן מפקד מחוז מרכז בשירות בתי הסוהר, התריע כי מאז ה-7 באוקטובר מתמודד שב"ס עם אתגרי ביטחון חריגים, בראשם כליאתם של כ-2,000 מחבלים המרצים עונשי מאסר עולם כפול. לדבריו, על פי הערכות מודיעיניות המתקבלות מדי שבוע, האסירים הביטחוניים הללו "ממתינים לאירוע קיצון במטרה ליצור היפוך מצב". הדברים נאמרו במהלך סיור יו"ר הוועדה לעובדים זרים בבית הסוהר גבעון.

דמי אחינו זועקים מהאדמה: הגיע הזמן לחוקק עונש מוות למחבלים
כניפס הסביר כי מאז תחילת המלחמה הוחמרו תנאי הכליאה והפיקוח, במטרה למנוע התפרעויות ואירועים חריגים בתוך המתקנים. "כרגע אנו מכבידים את היד, והאסירים מורתעים מלהיכנס לבתי הכלא. אם בעבר הם רצו להגיע לכלא – היום הם חוששים", אמר. עוד ציין כי השינוי במדיניות היה צריך להתבצע עוד לפני אירועי השבעה באוקטובר, אך עד אז "האווירה במדינה הייתה שקט תמורת שקט".
הוא סיכם כי במחוז מרכז פועלים 11 בתי סוהר, שבהם מוחזקים אלפי מחבלי נוח'בות, תוך התמודדות יומיומית עם אתגרי ניהול, שמירה על הסדר, איסוף מודיעין ופתרון בעיות לוגיסטיות מורכבות.

במהלך הסיור נחשפו עומסי הכליאה החריגים והאתגרים בשילוב בין כליאה ביטחונית לאזרחית. בסיור השתתפה יו"ר הוועדה, ח"כ אתי עטיה, שהתריעה על חוסר הסנכרון בין שב"ס לרשות האוכלוסין בכל הנוגע למצב במתקני הכליאה. "המצב כיום בלתי מתקבל על הדעת – בכוונתי להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה עד לשינוי המדיניות", אמרה עטיה.
