דו”ח רשמי של משרד הבריאות, המבוסס על עדויות ותיקים רפואיים של 12 חטופים ששוחררו במבצע “כנפי דרור” בינואר–פברואר 2025, חושף מציאות קשה ומדאיגה של התעללות פיזית ונפשית ממושכת בשבי חמאס, המעמידה את החטופים שנותרו בעזה בסכנת חיים מיידית.
משרד הבריאות מציין כי החטופים שעדיין מוחזקים בחיים סובלים מתנאים קשים במיוחד, מנזקים גופניים חמורים וממצוקה נפשית קיצונית, כאשר כל יום נוסף בשבי מגביר את הסיכון לאובדן חייהם. לדבריהם, הם מצויים במצב רפואי חמור ומוחזקים בסביבה שמונעת מהם טיפול בסיסי, מזון ומים, מה שמעמיק את הפגיעה ומאיץ את קריסת מערכות הגוף.

החטופים סיפרו כי פעמים רבות התנאים הפיזיים במקום שבו הוחזקו היו קשים במיוחד: המים שסופקו להם היו דלוחים ולא ראויים לשתייה, דבר שפגע במערכת החיסון שלהם. בנוסף, הם שהו חודשים ארוכים בתנאי חוסר אור יום מוחלט, מה שהוביל למחסור חמור בוויטמין D ולפגיעה נוספת בבריאותם הכללית.
הדו”ח מפרט כי החטופים ששוחררו סבלו מרעב ממושך ותת-תזונה חריפה, מחלות עור שנגרמו מהיעדר תנאי היגיינה, פצעים וזיהומים שלא טופלו, שברים שלא גובסו, ורסיסים מה-7 באוקטובר שנותרו בגוף חודשים ארוכים. חלקם סובלים ממגבלות תנועה קשות, פגיעה במערכות הגוף ונזקים שעלולים להיות בלתי הפיכים.

בפרק מיוחד בדו”ח נכתב כי מצבו של רום ברסלבסקי ואביתר דוד, כפי שנצפה בסרטונים האחרונים, הוא קריטי במיוחד: הרעבה ממושכת גרמה להם לפגיעה קשה בשרירים, במערכת העצבים ובמוח, ירידה בתפקוד הלב ובשרירי הנשימה, ופגיעה במערכת החיסון עד כדי כך שכל זיהום עלול להפוך קטלני. לפי הדו”ח, שלב כזה של תת-תזונה משמעותית מעלה את הסיכון לדום לב, קריסת מערכות ואף מוות – כאשר לא ניתן לדעת כמה זמן נותר להם במצב זה.
עוד מצוין כי המשרד מלווה את המטפלים, הצוותים הרפואיים והקהילה כדי להעניק לכל השבים את הטיפול המיידי הדרוש להם, הן בפן הפיזי והן בפן הנפשי. כתיבת הדו”ח נמשכה זמן רב, מאחר שנדרשה הסכמה אישית של החטופים והשבים לשתף את המידע הרפואי ולחשוף את עדותם. “היה חשוב לנו שזה ייעשה בהסכמתם המלאה”, נמסר, “ולכן התהליך היה ממושך, לרבות פניות וראיונות חוזרים”.

כשנשאלו נציגי המשרד כמה מהחטופים מתו כתוצאה מהתנאים בשבי, השיבה נציגת המשרד: “הנתונים נמצאים בידי הצבא, ואין באפשרותי להתייחס לדברים”.
הדו”ח מוסיף כי החטופים הוחזקו לעיתים חודשים ארוכים במנהרות תת-קרקעיות, בתנאים צפופים וללא אור יום, כשהם חשופים לאיומים מתמידים על חייהם, ואף נאלצו לצפות במקרים שבהם כוונת נשק הוצמדה לראשם כדי להטיל אימה.
משרד הבריאות קורא לארגוני בריאות בינלאומיים ולמדינות העולם להתערב ללא דיחוי, להבטיח אספקת מים ומזון מיידית לחטופים, לאפשר טיפול רפואי במקום, ולהביא לשחרורם המהיר לישראל לפני שיהיה מאוחר מדי.
