accessibility-icon
share-icon
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרצוג תוקף את הכרזת אוסטרליה: "פרס לטרור ולאויבי החירות"

דין ברנדשטטר

דין ברנדשטטר

יז אב ה'תשפה (11.08.25)

21

1

like

0

dislike

נשיא מדינה התייחס בנאומו לרגל פתיחת מוזיאון הכנסת להכרזתה של אוסטרליה כי זו תכיר במדינה פלשתינית: "ההכרזות האלה של אוסטרליה ושל מדינות אחרות הן פרס לטרור, לאויבי החופש, החירות והדמוקרטיה" • הנשיא גם התייחס למצב החטופים: "עלינו להמשיך ולהציב אותם לנגד עינינו כל העת"


נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשא דברים היום (שני) בפתיחת מוזיאון הכנסת, בבית פרומין בירושלים. הנשיא תקף בנאומו את הכרזת אוסטרליה על כוונתה להקים במדינה פלשתינית: "פרס לטרור, והן פרס לאויבי החופש, החירות והדמוקרטיה".

"חברי הכנסת שישבו בבניין ההיסטורי הזה ייצגו את הציבור הישראלי המגוון והחזיקו בדעות שונות ומגוונות. מעניין מה היו אומרים חברי הכנסת בבית פרומין, למשל, על הודעתו של ראש ממשלת אוסטרליה הלילה על כוונת ממשלתו להכיר במדינה פלשתינית.

דיווח: אוסטרליה צפויה להכיר במדינה פלשתינית בימים הקרובים

דיווח: אוסטרליה צפויה להכיר במדינה פלשתינית בימים הקרובים

157
11.08.25|נעמי רחליס

אין לי ספק מה בן גוריון ובגין היו אומרים – במשותף, וגם אני אומר כאן ואני חושב שאני מייצג את הציבור: ישראל תמיד חתרה ותמיד תחתור לשלום עם שכניה, לרבות הפלשתינים. כשישראל נלחמת בטרור אכזרי היא עושה זאת למען השלום ולמען העולם החופשי", אמר הרצוג וביקר בחריפות את ההחלטה "ההכרזות האלה – של אוסטרליה ושל מדינות אחרות – הן פרס לטרור, והן פרס לאויבי החופש, החירות והדמוקרטיה. זו טעות חמורה ומסוכנת, שלא תסייע לפלשתיני אחד ולצערי לא תחזיר ולו חטוף אחד".

maximize-image
images-count2+
ההכרזות האלה – של אוסטרליה ושל מדינות אחרות – הן פרס לטרור, הרצוג וקנצלר גרמניה | צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

"מדינת ישראל נבנתה והגיעה להישגיה המרשימים, לא למרות המחלוקות הנוקבות האלה, אלא בגללן, ובית המחוקקים ששכן כאן – ייצג זאת טוב מכל. אכן, כולנו זוכרים, זוכרים היטב, שהכנסת היא הייצוג האולטימטיבי של הריבון – העם, מאחר שהיא הרשות הכמעט-היחידה שהעם משפיע עליה ישירות בבחירתו", הוסיף, "לכן, עלינו להיזהר בכבודה ולשמור על עצמאותה ועל עצמאות חבריה, גם אם דעות מי מהם קשות מאד לעיכול. אוי לנו אם בית הנבחרים שלנו יציג תמימות דעים".

הנשיא הדגיש כי בכל מצב יש לתת מקום לביטוי לכל החלקים בעם: "אוי לנו אם יכריעו בו נציגיו של חלק אחד מהעם בעוד שלחלקים אחרים אין פתחון פה. אם יש דבר שעלינו ללמוד מההיסטוריה שלנו כעם, ומההיסטוריה של המקום הזה, זה שגם כשקשה לנו לשמוע עמדות מסוימות, עלינו להילחם על עצם היכולת להשמיען. בלי היכולת לנהל מחלוקת שסופה הכרעה, אבל הדרך אליה מלווה בגיוון דעות, בכבוד ובהקשבה – תתערער דמותנו כמדינה יהודית ודמוקרטית; וכתוצאה מיידית יתערער חוסננו הלאומי – בואכה פירוק מבפנים".

maximize-image
images-count2+
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הרצוג גם התייחס לביקורת על בית המשפט ואמר כי "הדברים נכונים בתוך הרשות המחוקקת, והם נכונים גם ברמה הבין-רשותית – כלומר בין שלוש רשויות השלטון, שהכבוד ההדדי ביניהן חייב להישמר בקפידה. דוגמאות אינספור לכך מצאנו בדברי ימי הכנסת.

בדיון בו הודיעה הממשלה על הסכם השלום בין ישראל ובין מצרים. אמר ראש הממשלה מנחם בגין לא רק את המילים המונומנטליות "יש שופטים בירושלים, יש שופטים בישראל", אלא גם פנה ליושב ראש הכנסת דאז יצחק שמיר והוסיף, ואני מצטט: "אדוני היושב-ראש, לפני דקות אחדות קרה דבר חמור מאוד. חבר הכנסת, בנצלו את חסינותו, הרשה לעצמו לומר שבית-המשפט קיבל החלטה פוליטית. זאת פגיעה חמורה ביותר בבית-משפט בישראל. בית-המשפט הוא עצמאי לחלוטין, ומי שאומר כפי שנאמר פוגע באושיות הדמוקרטיה בישראל". "אנחנו כולנו חייבים בכבודו של בית-המשפט בישראל", כך המשיך מנחם בגין, ואני חוזר על דבריו: "כולנו חייבים בכבודו של בית-המשפט בישראל". ואני חושב שזה אקטואלי בכל הימים וגם בימים אלה.

"תמיד יהיו תמורות חברתיות ופוליטיות, תמיד נוכל לומר ש"דברים שרואים מכאן לא רואים משם", ועם זאת, מושכלות היסוד לא משתנות. במיוחד בימים אלה, בתקופה שאנו נמצאים בה, יש שיגידו – היסטורית ומכוננת לא פחות מהשנים בהן פעלה הכנסת כאן – עלינו להסתכל על העבר וללמוד ממנו. ללמוד כיצד, למרות המחלוקות העזות ביניהם, הפנימו חברי הכנסות הראשונות מכל הסיעות את האחריות הממלכתית הנדרשת מהם, ופעלו בהתאם – בתוך הכנסת, ומחוצה לה.

maximize-image
images-count2+
הכבוד ההדדי בין הרשויות חייב להישמר בקפידה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אל מול מציאות ימינו, בה לא אחת שולטים בשיח הציבורי שלנו גימיקים, תופעות של אלימות מילולית ופיזית – גם כלפי נבחרי ציבור – ומרדף חסר תוחלת אחרי פושים וכותרות "קליקבייט" – יש ערך קריטי ללימוד מהתקופה המעצבת ההיא. יהי רצון שבמקום הזה יתחנך דור העתיד שלנו על אדניהן של דמוקרטיה וממלכתיות במלוא הדרן.

לסיום, הנשיא התייחס למצב החטופים: "מכובדיי, אני מתפלל יחד אתכם לשובם של כל חטופינו. הערבות ההדדית בינינו נמדדת ברגעי המבחן הקשים בהם אנחנו נמצאים, והחברה הישראלית לא תהיה שלמה. ראינו לפני שבוע את תמונותיהם המטלטלות – הקורעות את הלב – של אביתר דוד ורום ברסלבסקי, ואני מבקש לחזק אותך אבישי, אביו של אביתר, ואת כל המשפחה.

"עלינו להמשיך ולהציב את החטופים לנגד עינינו כל העת, וכמובן לאמץ אל הלב את משפחותיהם החרדות מדאגה, לגלות רגישות כלפיהן, לתמוך בהן בכל דרך, ולהחזיר אותם הביתה בדחיפות, עד האחרון שבהם".

עקבו אחרינו גם ב-Google News