accessibility-icon
share-icon
צפו בריאיון של עוזי דיין | צילום: חדשות 14

הגיוס, האתגרים ותקתוק השעון להכרעה: כיצד צה"ל ישתלט על עזה?

אפרת ברינר

אפרת ברינר

טז אב ה'תשפה (10.08.25)

87

18

like

8

dislike

המפתח להכרעת חמאס הוא השתלטות מהירה על צמתים המרכזיים, אך האתגר העיקרי והמורכב ביותר נותר פינוי האוכלוסייה האזרחית מהשטחים בהם צה"ל יפעל • וגם, מדוע החלופות של הרמטכ"ל לא התקבלו?


עוזי דיין לשעבר סגן הרמטכ"ל וסגן ראש המל"ל, והאלוף במיל' יפתח רון-טל שוחחו היום (ראשון) עם טל מאיר אודות הצעדים הבאים של ישראל ברצועה, כאשר הם פירטו את הקשיים והאתגרים העיקריים בתוכנית להשתלטות על העיר עזה, ובמרכזם פינוי התושבים מהמקומות בהם צה"ל פועל.

דיין ציין כי אין צורך בגיוס מאות אלפי לוחמים לצורך כיבוש הרצועה, אולם יש לכך יתרון: "זה לא מספר אוגדות שכל הזמן מנופפים בו שחשוב, אלא מספר הלוחמים. מי שהולך קדימה, מי שנמצא עם הקנה על האויב, ואפשר לעשות את זה בהרבה פחות, אבל יש יתרון לצבא גדול, כי זה אחד היתרונות הגדולים שלנו.

רצועת עזה כפי שנצפתה ממטוס סיוע ירדני | צילום: רשתות ערביות
maximize-image
images-count5+
רצועת עזה כפי שנצפתה ממטוס סיוע ירדני | צילום: רשתות ערביות

"למשל, על הטרוריסטים של החמאס, אנחנו יכולים לשמור על רצף לחימה, פלוגה מסיימת ופלוגה עוברת דרכה וממשיכה הלאה, ודבר שהטרוריסטים לא יכולים לעשות, אם אנחנו תוקפים בכל הזירה, כלומר, מספרם בסוף הוא יותר נמוך, אין להם סיוע לא ארטילרי ולא אווירי וכולי, ולכן ככל שנקדים לעשות את זה, וככל שההתקפה תהיה יותר מסיבית, ובעיקר רצופה וקצרה, יש לנו יתרון גדול".

בניגוד לדיין, רון- טל ציין כי לדעתו ישנו צורך לגייס אלפי לוחמים: "אין ספק שצריך מערך גיוסים, מערך מילואים ענק, לא כולם השתתפו בלחימה, אבל מישהו צריך להחזיק את הגזרות האחרות במלחמה רב-זירתית, מישהו צריך להיות בגבול הצפון, מישהו צריך להיות בגבול המזרחי, מישהו צריך להיות ביהודה ושומרון. אז מערך המילואים מתגייס, ראוי לכל שבח".

כוחות צה"ל ממשיכים בפעילות ברצועת עזה
maximize-image
images-count5+
כוחותינו בעזה | צילום: דובר צה"ל

באשר לפינוי התושבים מעזה במקומות שבהם ישראל נלחמת אמר דיין: "כל הפינוי של תושבים עזתים למקומות אחרים וכולי, הוא דבר שלא מצליח. הוא לא מצליח לא בגלל שאף אחד לא מתפנה, אלא בגלל שלא כולם מתפנים. ותמיד נשארים כאלה שהם משפחה גרעינית של החמאס, וכאלה שתלויים בחמאס, וכאלה שמאיימים עליהם, וכאלה שלא יודע, לא יכולים בגלל שהסבא חולה נורא וכולי.

"לכן כל השיטה של לפנות וכולי היא לא דבר לא נכון עקרונית, אבל מעשית היא לא עובדת, או בואו נאמר, היא לא עובדת מספיק. ולכן, מה שצריך להוביל זה ההתקפה, להתייצב במקומות שנותנים מצב ניצחון, הצמתים העיקריים, השטחים השולטים, שפת הים, התחבורה, המקומות האסטרטגיים שהם בעצם השיבר על הדברים מאוכל מים, חשמל, דלק, תקשורת וכולי. וככל שנמהר לעשות את זה, יש בזה סיכון, אבל הסיכוי יותר גדול. זה לא מהלך ללא סיכונים, אבל ככל שנעשה אותו יותר מוקדם, לדעתי הסיכוי להצליח הוא יותר טוב".

maximize-image
images-count5+
הרמטכ"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

גם רון-טל סבור שפינוי האוכלוסייה מהמקומות בהם צה"ל צריך לפועל היא נקודה בעייתית: "אני חושב שזו החלטה מאוד הגיונית. היא מכריעה את החמאס, יש בה מגבלה אחת, יש בה שתי מגבלות, או בוא נגיד תורפה אחת. תורפה אחת זה שהמלחמה, את צודקת, הלחימה תוארך הרבה מאוד זמן, אבל זה מה שאנחנו גרמנו לעצמנו בכמעט שנתיים האחרונות. והדבר השני, לא נוכל לכבוש את העיר עזה ואת הכיסים האחרים ללא הנעת האוכלוסייה".

עוד הוסיף רון- טל: "מצב סיום המלחמה, כולל חמישה מרכיבים, חמישה עקרונות. אחד, פירוק החמאס מנשקו. שתיים, השבת החטופים, כולם חיים ומתים. שלוש, פירוז הרצועה. ארבע, שליטה ביטחונית מלאה. וחמש, קיומו של ממשל אזרחי חלופי שאינו החמאס ואינו הרשות הפלשתינית. זה מצב סיום מלחימה מאוד מאוד ברור, לזה הצבא צריך לתת פתרונות.

תמונות מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 179 בדרום רצועת עזה
maximize-image
images-count5+
פעילות כוחותינו ברצועה | צילום: דובר צה"ל

"הצבא הביא שלוש חלופות למצב סיום המלחמה הזה. ולמעשה מתוך החלופות האלה הממשלה בחרה את מה שהיא בחרה. והצבא, כמו במדינה מתוקנת, כמו במערכת ביטחון מתוקנת, הצבא אומר את עמדותיו, הצבא מסביר את ההשלכות, ובסופו של דבר מתקבלת ההחלטה על ידי הדרג המדיני, והצבא מבצע. הרמטכ"ל וצבא ההגנה לישראל יבצעו את החלטות הממשלה.

באשר לחלופות שצה"ל הציע הבהיר רון-טל: "חלופה אחת הייתה כיבוש מחר בבוקר, וחלופה בעיניי, לא ישימה. החלופה השנייה הייתה הכרעה באמצעות השתלטות על הרצועה, אבל שהשלב הראשון של ההשתלטות הזה, וכיתור, והחלופה השלישית כנראה הייתה כיתור ללא שלב ההשתלטות, ללא למעשה הכרעת החמאס. נבחרה בסוף החלופות שזו השתלטות כהכרעה באמצעות כיתוור ולאחר מכן כיבוש".

maximize-image
images-count5+
כניעת מחבלים בבין חאנון בעזה | צילום: דובר צה"ל

יחד עם זאת, רון-טל ציין מה צריך לעשות אם המו"מ עם חמאס יביא לפריצת דרך: "מהרגע שיש עסקה, שהיא עסקה חלקית, מחזירה מספר חטופים, והיא לא כוללת את סיב המלחמה, אני בעדה. הצבא ידע להמשיך ולהילחם לאחר מכן. ויש עוד דבר אחד שיכול להפסיק את ההכרעה הזו, וזה חמאס יכנע, ואני לא פוסל את זה, אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. תימצא דרך שהוא ימסור את נשקו, יוגלה מרצועת עזה, הרצועה תמשיך להיות מפורזת, ושליטה ביטחונית ישראלית, וחלופה שלטונית. כן. אני לא מבין, והדברים האלה יכולים לקרות".

אמש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביקר בחריפות את ראש הממשלה נתניהו על התנהלותו במלחמה נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה. "לצערי, בישיבת הקבינט האחרונה איבדתי את האמון שראש הממשלה יכול ורוצה להוביל את צה"ל להכרעה ולניצחון", אמר שר האוצר.

maximize-image
images-count5+
כוחותינו בעזה | צילום: דובר צה"ל

כזכור, בסוף השבוע שעבר, בתום ישיבה שארכה שעות ארוכות, שרי הקבינט החליטו "להשתלט" על העיר עזה. הרמטכ"ל הציע חלופה אחרת שלא התקבלה. במהלך הדיון נרשם עימות בין בן השר לביטחון לאומי גביר לרמטכ"ל אייל זמיר.

בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נכתב כי "הקבינט אימץ ברוב קולות את חמשת העקרונות לסיום המלחמה: פירוק חמאס מנשקו. השבת כל החטופים – החיים והחללים כאחד. פירוז רצועת עזה. שליטה ביטחונית ישראלית ברצועת עזה. קיומו של ממשל אזרחי חלופי שאינו החמאס או הרשות הפלשתינית. רוב מוחלט של שרי הקבינט סברו שהתוכנית החלופית שהוצגה בקבינט לא תשיג את הכרעת החמאס ולא את החזרת החטופים".

עקבו אחרינו גם ב-Google News