ראש האופוזיציה יאיר לפיד הביע הבוקר (שישי) התנגדות לתכנית שהתקבלה בקבינט להכרעת ארגון טרור הרצחני חמאס. לטענתו, "החלטת הקבינט הלילה היא אסון שיוביל לאסונות רבים נוספים".
לדבריו ההחלטה הגיעה "בניגוד מוחלט לדעת הצבא ודרגי הביטחון, בלי התחשבות בשחיקה ובהתשה של הכוחות הלוחמים". הוא תקף: "בן גביר וסמוטריץ' גררו את נתניהו למהלך שייקח חודשים ארוכים, יוביל למות החטופים, להרג חיילים רבים, יעלה עשרות מיליארדים למשלם המיסים הישראלי ויוביל להתרסקות מדינית".
לפיד גם הוסיף לטעון כי "זה בדיוק מה שרצה החמאס: שישראל תלכד בשטח בלי מטרה, בלי להגדיר את תמונת היום שאחרי, בכיבוש חסר תועלת שאיש אינו מבין לאן הוא מוביל".
כתבנו הפוליטי מוטי קסטל פרסם כי הכרעת החמאס תתבצע בשלושה שלבים. תחילה ישראל תכניס סיוע הומניטרי בהיקפים גדולים לעיר עזה "לספק מענה לאוכלוסייה". בהמשך העזתים יעברו למחנות המרכז ויתבצע כיתור על עיר הטרור.
יש לציין כי איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הצביעו נגד בניית מרכזי הסיוע הנוספים והיקפי הכנסת הסיוע ההומניטרי. בנוסף, השניים התנגדו לכך שאלו הם 5 העקרונות שנקבעו לסיום המלחמה. סמוטריץ' התנגד להחלטה על כל סעיפיה בעוד בן גביר הצביע בעד השתלטות על העיר עזה.
הדברים מגיעים לאחר שבתום ישיבה ממושכת וסוערת, הקבינט המדיני ביטחוני אישר הלילה את הצעת ראש הממשלה להשתלטות צבאית על העיר עזה, במטרה להכריע את חמאס. הרמטכ"ל הציע חלופה שלא התקבלה, ואף עורר עימות עם השר לביטחון לאומי בן גביר.
הדיון התנהל על רקע מתחים בין הדרג המדיני לצבאי, כשרוב השרים דחו את הגישה הזהירה של צה"ל ודרשו הכרעה ברורה. הקבינט אימץ חמשה עקרונות לסיום הלחימה – בראשם פירוק חמאס, השבת החטופים, ופירוז הרצועה.
