accessibility-icon
share-icon
סטיב וויטקוף בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, ארכיון | צילום: שאטרסטוק
סטיב וויטקוף בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

לקראת פקיעת הדדליין של טראמפ: פוטין נפגש עם וויטקוף במוסקבה

שמואל קוגן

שמואל קוגן

יב אב ה'תשפה (06.08.25)

1

0

like

0

dislike

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש היום במוסקבה עם שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סטיב וויטקוף - ימים ספורים לפני המועד האחרון שקבע הבית הלבן להשגת הסכם שלום עם אוקראינה


נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש היום (רביעי) במוסקבה עם שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, סטיב וויטקוף – ימים ספורים לפני המועד האחרון שקבע הבית הלבן להשגת הסכם שלום עם אוקראינה. הקרמלין מסר על קיום הפגישה אך לא פירט את תוכנה. לפי האולטימטום של טראמפ, אם לא תושג התקדמות משמעותית, יוטלו על רוסיה סנקציות כלכליות נרחבות, שיכללו גם מכסים על מדינות הרוכשות נפט רוסי.

לפי סוכנות הידיעות הרוסית TASS, וויטקוף נראה קודם לכן בטיול בפארק זריאדיה הסמוך לקרמלין עם קיריל דמיטרייב – שליחו הכלכלי של פוטין, שהיה מעורב בסבבי המשא ומתן שהתקיימו בין רוסיה לאוקראינה באיסטנבול בחודשים האחרונים, וכן בדיונים מול נציגים אמריקנים. עד כה, המגעים לא הובילו לפריצת דרך.

maximize-image
images-count2+
הקרמלין במוסקבה | צילום: Shutterstock

המועד האחרון שהציב טראמפ מסתיים ביום שישי. וושינגטון הבהירה כי אם הלחימה לא תיפסק, יינקטו צעדים כלכליים חריפים. טראמפ הביע לאחרונה תסכול מהחרפת ההפצצות הרוסיות נגד אזורים אזרחיים באוקראינה, והבהיר כי דרש מפוטין להרפות מהתקפות אלו.

הלילה שבין שלישי לרביעי תקפו כוחות רוסיים מרכז בילוי במחוז זפוריז'יה שבדרום אוקראינה. שני בני אדם נהרגו ו-12 נפצעו, בהם שני ילדים. מושל המחוז דיווח כי הותקפו לפחות ארבע מטרות באמצעות פצצות גלישה. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כינה את התקיפה "אכזרית וחסרת היגיון צבאי".

גורמים במערב ובאוקראינה מעריכים כי פוטין דוחה משא ומתן ומנסה להרוויח זמן כדי להשתלט על שטחים נוספים. המתקפה הרוסית שמתחוללת מאז האביב מתקדמת מהר יותר מבשנה שעברה, אך בקצב איטי ויקר, וללא הצלחה לכבוש ערים גדולות. ההגנות האוקראיניות עדיין מחזיקות מעמד.

maximize-image
images-count2+
הרס באוקראינה כתוצאה מתקיפה רוסית, ארכיון | קרדיט: שאטרסטוק

טראמפ עצמו אמר ביום שלישי: "נראה מה יקרה", בהתייחס לאיום שלו להטיל מכסים על מדינות כמו הודו וסין, הרוכשות נפט מרוסיה. הוא הוסיף כי ההחלטה תתקבל אחרי הפגישה עם הרוסים למחרת.

הקרמלין טוען שהאיומים האמריקניים אינם חוקיים. וושינגטון, מנגד, מעלה את הלחץ הכלכלי והדיפלומטי על מוסקבה. המרכז לניתוח מדיניות אירופית הזהיר השבוע מהיערכות רוסית לעימות רחב יותר מול נאט"ו, על רקע תגבור כוחות לאורך הגבול המערבי.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי |
maximize-image
images-count2+
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: שאטרסטוק

פוטין עצמו ממשיך להציג קו תקיף. בשבוע שעבר הודיע כי רוסיה הציבה לשירות מבצעי טיל היפרסוני חדש שלדבריו לא ניתן ליירט. במקביל, הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדב הזהיר כי המלחמה באוקראינה עלולה להביא לעימות ישיר עם ארה"ב. טראמפ הגיב בכך שהורה להזיז שתי צוללות גרעיניות אמריקניות.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שיבח את ביקורו של ויטקוף והגדיר את השיחות "חשובות, ענייניות ושימושיות מאוד". טראמפ, שבתחילה נתן לפוטין 50 יום להגיע להסכם, הקדים את האולטימטום בעקבות המשך ההפגזות.

עם זאת, טראמפ עצמו הטיל ספק ביעילות הסנקציות, ואמר ביום ראשון: "הרוסים די טובים בהתחמקות מהן. הם טיפוסים ערמומיים". הקרמלין ממשיך לטעון כי הסנקציות הבינלאומיות מאז 2022 אינן משפיעות משמעותית, בעוד שאוקראינה סבורה כי יש להגביר את הלחץ הכלכלי.

עקבו אחרינו גם ב-Google News