ילדים רזים, אימהות בוכות וסירים ריקים – אלה התמונות שמפורסמות מעזה וגורמות לקמפיין הרעב השקרי להצליח ברחבי העולם. אך מחקר חדש של העיתון הגרמני "זודדויטשה צייטונג" מגלה כי רוב התמונות מבוימות על ידי חמאס כחלק ממסע תעמולה מתוכנן.
אחת התמונות שהופצו לאחרונה מציגה תור של אנשים מול משאית חלוקת מזון, כשברקע צלם בשם אנאס זאיד פטיחה, שמסקר את האירוע כעצמאי עבור סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". זמן קצר לפני החלוקה – הסירים באוויר, המצלמות פועלות, ורק אז מחולק המזון.
Gaza-Fotograf Anas Zayed Fteiha inszeniert das reale Leid Palästinenser für die Weltöffentlichkeit – zugunsten der Hamas und ihrer Propaganda. pic.twitter.com/iKNyBo2Kz7
— Baerbel Jilge (@BJilge) August 5, 2025
פטיחה עצמו לא הגיב לפניות מצד התקשורת לחשוף מה בדיוק צילם, וגם לא שיתף תמונות מהאירוע. צלמים נוספים שנכחו במקום תיעדו סצנה דומה, אך התמונות הראו בעיקר גברים מבוגרים – ללא ילדים רעבים או אימהות בוכות.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
למרות הספקות, התמונות של פטיחה פורסמו בכלי תקשורת מרכזיים כמו BBC, CNN, "שטרן", "ניו יורק מגזין", ואחרים. כולן מציגות לראווה סבל עזתי בפריימים דרמטיים, בתאורה מוקפדת ובתקריבים שממקדים את העין הציבורית ברגש.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
פרופיל האינסטגרם של פטיחה חושף לא רק את עבודתו אלא גם את עמדותיו: הוא מציג עצמו כלוחם למען "שחרור פלשתין", באיור על רקע כיפת הסלע שבהר הבית. בסרטונים אחרים נראה פטיחה מקלל את ישראל, ומקדם פעילות דרך ארגונים באירופה הקוראים ל"פעולה עולמית נגד ישראל".

פעולתו של פטיחה אינה מתבצעת רק באופן עצמאי – אלא דרך סוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה, שמדווחת ישירות לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. אותו ארדואן תומך זה שנים בארגוני טרור פלשתיניים, כולל מימון והסתרת פעילי חמאס.
האבסורד: למרות הכול, כלי תקשורת גרמניים ובינלאומיים ממשיכים להשתמש בחומרים של פטיחה. חלק מהסוכנויות, כמו AP ו-AFP, טוענות כי אינן משתפות עמו פעולה, ורויטרס הבהירה שכל תמונה נבדקת בקפידה. אך השאלה נותרת פתוחה – מדוע מקורות מערביים ניזונים מחומרים של פעיל תעמולה אנטי-ישראלי?
הצגת פוסט זה באינסטגרם
איגוד העיתונאים הגרמני טוען כי כל צד בלחימה משתמש בתמונות כדי להשפיע על דעת הקהל. אלא שלישראל אין נוכחות עיתונאית בעזה, והיא לא מאפשרת כניסת כתבים זרים לשטח – ולכן, כמעט כל תיעוד מהרצועה מופק על ידי צלמים שרובם מקושרים לחמאס.
לדברי ההיסטוריון גרהרד פאול, ברצועה מתקיימת שליטה מלאה של חמאס על תיעוד הצילומים בדרום עזה. מטרת העל: לעורר אהדה לעזתים במערב ולעורר שנאה כלפי ישראל. וכפי שזה נראה – זה עובד היטב.

חמאס לא המציא את השיטה. כבר בשנת 2002, הצטלם יאסר ערפאת ברמאללה תחת אורות עמומים, כשהוא מוקף בפנסים ונרות – ליצירת אפקט של בידוד ומצוקה. מאחורי הקלעים, כיבו כתבי הווידאו את האורות המובנים במצלמות כדי לאפשר את התמונה "הנכונה".
דקות לאחר מכן כבר נראה ערפאת שוב באור מלא – כך נראית תעמולה חזותית מוצלחת. מאז ועד היום – אותה שיטה, אותה מטרה. חמאס ואירגוני הטרור שולטים בתמונה, והמערב מתמסר לסיפור – גם כשהוא מבוים ושקרי לחלוטין.
