הולנד הודיעה היום (שלישי) כי תתרום 500 מיליון אירו לרכישת ציוד צבאי אמריקאי שישלח לאוקראינה, במהלך שהופך אותה למדינת נאט"ו הראשונה שמממשת את היוזמה החדשה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ והברית הצפון-אטלנטית. היוזמה נועדה לאפשר אספקת נשק אמריקאי לקייב תוך מימון של מדינות אירופה, על רקע התגברות התקפות רוסיה.
שר ההגנה ההולנדי, רובן ברקלמנס, פרסם ברשת X כי הולנד תספק חבילת מערכות נשק אמריקאיות, כולל חלקי פטריוט וטילים, במסגרת המהלך החדש. לדבריו, מדובר בצעד ראשון מסוגו במסגרת נאט"ו, ובעלות של חצי מיליארד אירו.

ראש צבא הולנד הבהיר כי כלי הנשק חיוניים לחיילים אוקראינים הממשיכים להדוף את צבא רוסיה, והם נועדו להגנה עצמית ולהגנת אירופה כולה. מזכ"ל נאט"ו, מארק רוטה – ראש ממשלת הולנד לשעבר – בירך גם הוא על המהלך וציין כי הוא מקווה שמדינות נוספות יצטרפו בקרוב עם "הכרזות משמעותיות".
במקביל, ברלין הודיעה בסוף השבוע כי תעביר שתי מערכות פטריוט נוספות לאוקראינה. בשבועות האחרונים גם גרמניה ונורבגיה רכשו מערכות דומות מארה"ב לטובת קייב, בעסקאות שגובשו בתיווך נאט"ו.

שגריר ארה"ב בנאט"ו, מאט ויטאקר, הצטרף לברכות וציין כי הצעד ההולנדי מבצע את חזונו של טראמפ – לגבש קואליציה של מדינות שיממנו נשק אמריקאי עבור אוקראינה, תוך הגברת הלחץ על רוסיה וחיזוק הכלכלה האמריקאית. לדבריו, נאט"ו תתאם את היוזמה, שתורכב ממספר חבילות בגובה של כ-500 מיליון אירו כל אחת, ותמומן על ידי מדינות אירופה וקנדה.
נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודה להולנד על תרומתה וכתב ברשת X כי הצעד יסייע להגן טוב יותר על אוקראינה ואירופה מפני "הטרור הרוסי". לדבריו, מדובר בפרי פסגת נאט"ו שנערכה בהאג בחודש יוני האחרון, והחבילה "תסייע להצלת חייהם של אזרחים רבים".
ראש ממשלת הולנד, דיק סכוף, חיזק את הדברים ואמר כי החבילה נועדה לאפשר לאוקראינה להמשיך להיאבק על חירותה – ועל חירותה של אירופה כולה.
