accessibility-icon
share-icon
צילום: חדשות 14

שוב איתכם: בכירי מחאה מקדמים סרבנות ככלי להפעלת לחץ פוליטי

ישי פרידמן

ישי פרידמן

י אב ה'תשפה (04.08.25)

39

2

like

12

dislike

מקריאות הסרבנות ואפילו איומים על הרמטכ"ל מפי בכירים במחאה, מחאת קפלן חוזרת להשתמש בכלים מסוכנים לשינוי פוליטי שבאמצעותו יוכלו לסחוט את הדרג הנבחר כדי לקדם את רצונם שלהם, בכוחנות, בלי בחירות ובעיקר בלי ללמוד את לקחי השביעי באוקטובר


נראה שהסרבנות שוב חוזרת לתוך המחאה. מה שנחשב בעיני רבים כאחד הזרזים לטבח בשבעה באוקטובר, שוב הופך לכלי פוליטי בידי בכירים במחאה. הפעם הסרבנות היא על המלחמה עצמה, וחוסר שביעות רצון מצד מדיניות הממשלה.

שימו לב למשל לפרסומים של אחד מבכירי המחאה, עמי דרור. בחודש יולי השנה הוא כתב שיש לסרב לבצע פשעי מלחמה בעזה – ולבצע הרס מכוון של תשתיות אזרחיות של עזתים. מאוחר יותר הוא כבר החריף את הטון וקבע כי על חיילי צהל להישאר בבתיהם, ואף החל להפיץ את העמוד של 'חיילים למען חטופים' שגם הוא מקדם סרבנות והצבת תנאים לצה"ל.

maximize-image
images-count1+
עמי דרור בהפגנה | צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב "חופשי בארצנו – מטה המאבק"

אתמול (ראשון) הוא כבר הלך צעד קדימה ובכיר המחאה הזה שמזהיר השכם והערב מפני השתלטות גורמים קנאים ומשיחיים על הצבא – כבר מתחיל לאיים על הרמטכ"ל אייל זמיר. עמי דרור פצח בקריאות לסרבנות ואיומים על הרמטכ"ל אם הוא יעז לציית לדרג המדיני הנבחר.

דרור הוא לא היחיד מבין אנשי המחאה שמטיף לסרבנות, אליו מצטרפת גם עו"ד איילת השחר סיידוף, יו"ר אימהות בחזית שהטיפה לאחרונה לסרבנות. הבכירים הללו לא מתבלבלים וצועקים כי צו השעה הוא סירוב להתייצב למלחמה. ברשתות אפשר למצוא את הקריאות הללו בקרב פעילי שמאל רבים, גם בקרב בכירים באקדמיה, כמו פרופ' רחל אלאור ופרופ' יעל השילוני דולב מאוניברסיטת תל אביב,
או פעילים שמקבלים השראה לסרבנות בעקבות אמירות של ביטחוניסטים לשעבר המאשימים את ישראל בפשעי מלחמה.

maximize-image
images-count1+
הפגנות בקפלן, ארכיון | צילום: איתי רון, פלאש 90

בנוסף  יש גם, איך לא, טייסים לשעבר שמנופפים באיומי הסרבנות. כמו למשל הטייס לשעבר פלטיאל ביכמן, חבר ארגון המחאה של אנשי חיל האוויר 555 ששלח מכתב לחבריו הטייסים ובו דרש מהם לסרב לשרת בצה"ל כדי להציל את המדינה.
הקריאות הללו מצטרפות לשלל ארגוני שמאל שמקדמים סרבנות בכל הכוח מהשלבים המוקדמים של המלחמה. כך השמאל הרדיקלי, האנטי ציוני, משתלט דה פקטו על "המחאה למען הדמוקרטיה". בפועל, שוב הסרבנות והחתרנות מנהלים את המחאה.

ערן עציון, לשעבר בכיר במל"ל, איננו מסתפק בסרבנות של חיילים פשוטים, הוא ציפה לסוג של מרד מצד בכירי מערכת הבטחון נגד ראש הממשלה, במערכה מול אירן. כך שוב מנסים בכירים במחאה לקחת את הסרבנות ולהפוך אותה לכלי פוליטי, שבאמצעותו יוכלו לסחוט את הדרג המדיני, הדרג הנבחר, כדי לקדם את רצונם שלהם. בכוחנות, בלי בחירות ובעיקר בלי ללמוד את לקחי השביעי באוקטובר.

מעמי דרור נמסר בתגובה: "קראתי לאנשים הסובלים מהלם קרב לטפל בעצמם ולהשאר בבית, ולבני המשפחות לחזק אותם ולדרוש מהם להשאר בבית. אני נגד השתמטות ונגד סרבנות באופן עקבי. לגבי הרמטכ"ל קראתי לו להגן על המדינה ועל לוחמי צה"ל! לא איימתי עליו ובטח שלא קראתי לו "למרוד". יש לו מחוייבות עליונה להגן על צה"ל ועל המדינה".

מערן עציון לא נמסרה תגובה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News