מנכ"ל משרד התחבורה יקיים מחר (שני) דיון חירום, בהנחיית שרת התחבורה, בעקבות הפרסומים על מחלוקת ואיום השבתה של נמל חיפה. לדיון זומנו כל הצדדים המעורבים, במטרה לנסות ולפתור את הסכסוך בטרם יפגע המשק הישראלי, ובפרט תחום יבוא התבואות והגרעינים.
בנמל חיפה מתנהל סכסוך עבודה מתמשך, הכולל עיכובים בפריקת אוניות, על רקע טענות ועד העובדים על העסקה בתת תקינה ושימוש בעובדי קבלן. ההסתדרות במרחב חיפה הכריזה על שביתה בנמל, שצפויה לצאת לדרך החל ממחר.
המשבר בנמל חיפה הוא רק חלק מתמונה רחבה יותר של קשיים חמורים בענף יבוא הגרעינים והתבואות. ממגורת דגון בחיפה, שמופעלת בזיכיון של חברת מילניום, מושבתת עקב סכסוך עבודה מתמשך בין ההנהלה לעובדים. במקביל, בנמל אשדוד, רציף 21, שבו מתבצעת פריקת מוצרי גרעינים, צפוי להיסגר לתקופה של כשבועיים, לצורך שיפוצים מתוכננים.
"אין לנו, היבואנים, היכן לפרוק את אוניות התבואה בשבועות הקרובים", התריע איתי רון, יו"ר איגוד יבואני התבואות לישראל. "הממשלה חייבת להתערב באופן דחוף כדי לפתור את המשבר. אני קורא לשרת התחבורה ולשר החקלאות לפעול בהקדם, כדי לאפשר פריקה סדירה של האניות ולהבטיח אספקה שוטפת של מזון למדינה".
בהקשר לכך, מדינת ישראל מייבאת מידי שנה למעלה מ-5.5 מיליון טון מוצרי תבואה וגרעינים מהעולם, כאשר החקלאות הישראלית המקומית נחשבת לזניחה, ומצליחה לספק לכל היותר 10% מתצרוכת המזון לאדם ולמשק החי בשנים שאינן שחונות.
למעלה מ- 80% מהפריקה מתבצעת בשנים האחרונות בנמלי הצפון (ברציף דגון בחיפה, ברציפי נמל חיפה הכללי ובנמל מספנות ישראל), כאשר רק כחמישית מהפריקה מתבצעת באשדוד. לנמלים הפרטיים, שנפתחו בשנים האחרונות (נמל מפרץ חיפה ונמל הדרום), אין רישיון מטעם המדינה, לפרוק מטענים כללים, אלא רק אוניות מכולה.
