לפחות ארבעה אזרחים אמריקאים ממוצא איראני – שני גברים ושתי נשים – מוחזקים במעצר באיראן, כך דיווחו קבוצות זכויות אדם ועמותת עורכי דין וסיוע לבני ערובה ברחבי העולם, כך דווח היום (שבת) בניו יורק טיימס.
שלושה מהם כלואים, ואילו הרביעי נתון תחת צו איסור יציאה מהמדינה. על פי קבוצות זכויות כמו HRANA והנגאו, הארבעה התגוררו בארצות הברית ונסעו לאיראן לבקר משפחה. משפחתם של שלושה מהעצורים ביקשו שלא לפרסם את שמותיהם מחשש להחמרת מצבם.

שניים מהעצורים – גבר יהודי בן 70 מניו יורק, בעל עסק תכשיטים, ואישה מקליפורניה – נעצרו לאחר מבצע "עם כלביא". הגבר נחקר על ביקור בישראל, והאישה הוחזקה בכלא אווין, אך מקום הימצאה לא ידוע לאחר התקיפה הישראלית על הכלא.
אישה נוספת, עובדת בחברת טכנולוגיה אמריקאית ומנהלת קרן צדקה לילדים מעוטי יכולת, נעצרה בדצמבר 2024, וכעת נמצאת מחוץ לכלא אך דרכוניה הוחרמו, תחת האשמת ריגול שעלולה להוביל לעונש מוות. העצור הרביעי הוא העיתונאי רזה וליזדה, לשעבר ברדיו פרדה, שנעצר באוקטובר 2024 ונידון לעשר שנות מאסר על "שיתוף פעולה עם ממשלה עוינת".

משרד המודיעין האיראני דיווח על מעצר של 20 אנשים בחשד לריגול לטובת ישראל, כולל שניים מהאמריקאים-איראנים, כחלק ממבצע נרחב. שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר כי הוא מתקשר עם השליח האמריקאי סטיב וויטקוף בהודעות טקסט, אך משרדו של וויטקוף לא הגיב לשאלות על המעצרים.
הנשיא טראמפ הדגיש כי שחרור האמריקאים הוא בראש סדר העדיפויות של ממשלו. המשלחת האיראנית לאו"ם סירבה להגיב. נשיא איראן, מסעוד פזשקיאן, עודד איראנים בגולה לחזור, אך עלי ואז מקבוצת המשבר הבינלאומית טען כי איראן משתמשת במעצרים כמנוף דיפלומטי. מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה אזהרה המונעת נסיעות לאיראן, תוך ציון סיכון גבוה למעצרים שלא בצדק.
