accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

סייעה לחמאס ולחיזבאללה: קורבנות טרור תובעים את אונר"א

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ח אב ה'תשפה (02.08.25)

15

25

like

0

dislike

קורבנות טרור וקרובי משפחתם של נרצחים אמריקנים הגישו תביעה נגד סוכנות אונר"א בטענה שסייעה לחמאס ולחיזבאללה • התביעה טוענת כי אונר"א הפרה חוקי אנטי-טרור בארצות הברית בכך שסיפקה תמיכה ישירה ועקיפה לחמאס ולחיזבאללה • התובעים מבקשים פיצויים כספיים, כולל פיצויים עונשיים, בסכום שלא פורט


קורבנות וקרובי משפחה של אנשים שנרצחו או נפצעו בפיגועי חמאס וחיזבאללה הגישו תביעה נגד סוכנות האו"ם לפליטים פלשתינים (UNRWA) בבית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה, בטענה שהסוכנות סייעה לקבוצות טרור אלו והסיתה לאלימות, כך פורסם היום (שבת) בניו יורק טיימס.

התביעה, שהוגשה ביום חמישי על ידי אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל ובארצות הברית, מצטרפת לתביעה דומה המתנהלת מאז השנה שעברה בבית המשפט הפדרלי במנהטן. התובעים מבקשים פיצויים כספיים, כולל פיצויים עונשיים, בסכום שלא פורט.

בניין של סוכנות אונר"א |
maximize-image
images-count1+
סוכנות אונר"א, ארכיון | צילום: שאטרסטוק

התביעה טוענת כי אונר"א הפרה חוקי אנטי-טרור בארצות הברית בכך שסיפקה תמיכה ישירה ועקיפה לחמאס ולחיזבאללה, קבוצות המוגדרות כארגוני טרור על ידי ארצות הברית. לטענת התביעה הסוכנות אפשרה לחמאס להסתנן לבתי ספר, מרפאות ומוסדות שלה בעזה וביו"ש, בשמירה על קשרים עם חמאס, ואף בסיוע לעלייתו לשלטון בעזה ב-2007.

כמו כן, נטען כי אונר"א אפשרה לחמאס להשתמש במבנים אזרחיים למטרות צבאיות, כגון אחסון נשק ובניית מנהרות. טענות דומות הופנו כלפי קשרי הסוכנות עם חיזבאללה בלבנון. התביעה גם מאשימה את UNRWA U.S.A, ארגון ללא מטרות רווח המגייס כספים לסוכנות, בסיוע למאמץ זה באמצעות גיוס תרומות.

maximize-image
images-count1+
אמל"ח שנתפס עם דגל של אונר"א בעזה, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

בין התובעים נמצאים נפגעי השבעה באוקטובר, כולל נורית קופר, שנחטפה ושוחררה, ותובעת בשם בעלה, עמירם, שנרצח בעזה, וכן משפחות קורבנות מפסטיבל נובה ואדם שראה את הוריו נרצחים. התביעה כוללת גם קורבנות חיזבאללה, שירו אלפי רקטות לישראל בסולידריות עם חמאס עד להפסקת האש בנובמבר 2024, וכן את משפחתו של ארי פולד.

התביעה מגיעה לאחר שמשרד המשפטים האמריקני, תחת הנשיא טראמפ, שינה באפריל 2025 את עמדת ממשל ביידן שתמכה בחסינות הדיפלומטית של אונר"א, ובכך אפשר את הגשת התביעה. אנליסטים מציינים כי שינוי זה עשוי לפתוח את הדלת לתביעות נוספות ואף לסנקציות של משרד האוצר האמריקאי נגד הסוכנות.

עקבו אחרינו גם ב-Google News