accessibility-icon
share-icon
קרדיט: חדשות 14

מ"מבול אל-אקצא" ל"מבול הביוב": כך התהפך השיח בעזה על המלחמה

אחיקם הימלפרב

אחיקם הימלפרב

ה אב ה'תשפה (30.07.25)

56

18

like

11

dislike

להפגנות הזעם של עזתים נגד חמאס כבר התרגלנו, אך נדמה שלייאוש בעזה נוסף רובד עמוק יותר - שינוי המונחים • ל"טופאן אל-אקצא", השם החגיגי שנתן חמאס למתקפה ב־7 באוקטובר, הודבקו ברשתות החברתיות כינויי לעג כמו "מבול הביוב" ואף "מבול החרא", ביטוי למיאוס הציבור מההרס שנגרם


להפגנות הזעם של עזתים נגד חמאס כבר התרגלנו, אלא שלייאוש בעזה יש רובד נוסף. במהלך המלחמה התחלף מילון המונחים של העזתים. "טופאן אל-אקצא" – מבול אל-אקצא בעברית – היה השם שנתנו בחמאס למתקפה בשבעה באוקטובר. אך לאחר ההרס שהביאה המלחמה, ברשתות החברתיות החלו לכנות את המבצע של חמאס בלעג "מבול הביוב" או – במחילה מקוראינו – "מבול החרא".

הזיכרון של כולנו קצר מאוד, וכבר שכחנו שיום מתקפת הרצח, האונס, החטיפה והביזה בשבעה באוקטובר היה יום חג בעזה. אסמאעיל הנייה שחוסל מאז, נאם ביום הטבח ואמר: "(המחבלים הם) גברים שבנו את שער הניצחון האדיר, ואף פתחו את שער הניצחון האדיר". אלא שכיום, אם מישהו מחמאס ידבר על ניצחונות – זה יהיה נורא מביך, כי כולם רואים לאן המלחמה הביאה את עזה.

מחבלים מעזה ליד טנק בגבול עזה ב-7 באוקטובר, ארכיון |
maximize-image
עזתים ליד טנק בגבול עזה ב-7 באוקטובר | צילום: פלאש 90

בתיעודים רבים משתמשים עזתים במונח "ניצחון" בציניות כדי ללעוג לחמאס. "הם באים ואומרים לך 'ניצחנו'. הניצחון האדיר נמצא בתוך הקרטון הזה", אמר תושב הרצועה שאדי דיב, בסרטון שבו הוא נושא קרטון סיוע על ראשו.

ל"סבעה עשרה" – שבעה באוקטובר בערבית – קוראים היום ברשת "סבעה קונדרה", כלומר "השביעי בנעל". נעל היא דימוי משפיל ומעליב בשיח הערבי. השימוש בביטוי הזה נפוץ מאוד ברשת. אחד הגולשים העזתים פרסם סרטון של עזה החרבה עם הכיתוב: "איפה המעריצים של השביעי של הנעל שלי? המצב הזה מוצא חן בעיניכם?" ובסרטון אחר שבו נראית וילה מפוארת עם בריכה נכתב: "קיץ בעזה לפני השביעי בנעל".

"תסלחי לי אמא, אני חושב על הגירה. אני שואף לחיות בחוץ" – זו שורה מהשיר "רוס אל-מפיאת" שהתפרסם בלוב לפני כמה שנים. השיר מתאר את הקושי לחיות בלוב ואת חלומם של צעירים להגר מהמדינה. כיום, הלחן של השיר הזה הפך לפופולרי בטיקטוק של עזה, עם אינספור דוגמאות לשימוש בו.

עזה חגגה בשבעה באוקטובר, אך תושבי הרצועה מבינים כעת שהמלחמה הביאה הרבה יותר נזק מתועלת. אם חמאס לא יוכרע וימשיך לשלוט בעזה – הטרמינולוגיה תתהפך שוב, ו"השביעי בנעל" יחזור להיקרא "שבעה באוקטובר, עטור התהילה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News