היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 הודיעה הבוקר (רביעי) על סיום חקירה פלילית רחבת היקף בעניינם של ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, מנכ"ל העירייה, יניב בניטה, וכן מספר אנשי עסקים וחשודים נוספים. תיקי החקירה הועברו למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שליוותה את הפרשה מראשיתה, לצורך קבלת החלטה.
החקירה, שהפכה גלויה ב-1 באוגוסט 2022 לאחר שנה של פעילות סמויה, עסקה בשורה של חשדות לעבירות חמורות בתחום השחיתות הציבורית, ובהן: קבלה ומתן שוחד, תיווך לשוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, עבירות מס והלבנת הון.

במרכז הפרשה עומד החשד כי במהלך מערכת הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018, קבלנים ואנשי עסקים מהעיר מימנו את קמפיין הבחירות של גרינברג בסכום המוערך בכ-2 מיליון שקלים. בתמורה, כך על פי החשד, התחייב גרינברג למנות את יניב בניטה לתפקיד מנכ"ל העירייה לאחר היבחרו, במטרה לקדם את האינטרסים העסקיים של אותם גורמים, בין היתר באמצעות זכייה במכרזים והעדפה בפרויקטים עירוניים.
נקודת מפנה משמעותית בחקירה הייתה חתימת הסכם עם עד מדינה, שפרטיו נותרו חסויים תחת צו איסור פרסום. העד מסר לחוקרים עשרות אלפי קבצים דיגיטליים, ובעדותו פירט את הקשרים שנרקמו לכאורה בין גרינברג לבין המעורבים ואת אופן העברת הכספים לקמפיין.

בנוסף, החקירה העלתה חשד למרמה גם במישור מימון המפלגות. על פי החשד, סיעתו של גרינברג קיבלה ממשרד הפנים החזר מימון בסך של כ-3 מיליון שקלים, תוך הצגת מצגי שווא וזיוף מסמכים למשרד מבקר המדינה. עוד נחשף כי כספים רבים שהועברו לסיעה על ידי בעלי עניין הוצגו כתרומות חוקיות מאזרחים, שלכאורה כלל לא היו מודעים לכך ששמם שימש לרישום התרומה.
היקף החקירה היה נרחב וכלל: חקירתם של 273 מעורבים, מתוכם 44 באזהרה. ביצוע של למעלה מ-100 צווי חיפוש. תפיסת נכסים, חשבונות בנק, מזומנים ופוליסות ביטוח בשווי כולל של כ-8.5 מיליון שקלים לצורכי חילוט עתידי.
כעת, הכדור עובר למגרשה של פרקליטות המדינה, שתבחן את חומרי החקירה ותכריע אם יש מקום להגיש כתבי אישום נגד המעורבים.
