דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, תמי ברוס, תקפה הערב (שלישי) בחריפות את הוועדה הסעודית-צרפתית שעסקה בקידום פתרון "שתי המדינות". לדבריה, "הוועדה היא תעלול יחצ"ני, לא פרודוקטיבית ומגיעה בתזמון גרוע". היא הוסיפה כי היוזמה הזו אינה מסייעת למאמצים האמריקניים להשגת הסכם שלום אמיתי במזרח התיכון.
ברוס ציינה כי היוזמה מעניקה לגיטימציה לחמאס וחותרת תחת המאמצים הדיפלומטיים האמריקניים. "כפי שאמר שר החוץ של ארה"ב מרקו רוביו, זו היא סתירה בפנים של קורבנות 7 באוקטובר", ציינה.

ההצהרה של דוברת מחלקת המדינה האמריקנית מגיעה פחות משבוע לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי צרפת תקדם הכרה רשמית במדינה פלשתינית, וכי ההכרזה תימסר באופן פומבי בעצרת הכללית של האומות המאוחדות בחודש ספטמבר הקרוב.
"אני נאמן להתחייבותה ההיסטורית של צרפת לשלום צודק ובר-קיימא במזרח התיכון, החלטתי שצרפת תכיר במדינת פלשתין", הצהיר מקרון, והוסיף כי "הדחיפות כעת היא להפסיק את המלחמה בעזה ולהעביר סיוע לאוכלוסייה האזרחית".
מקרון קרא להפסקת אש מיידית, שחרור כל החטופים, והעברת סיוע הומניטרי נרחב לתושבי הרצועה. הוא הדגיש את הצורך בפירוז חמאס, באבטחת הרצועה ובשיקומה – לצד הקמת מדינה פלשתינית "ברת קיימא", שתכיר בישראל ותתרום לביטחון האזור.
"השלום אפשרי", אמר הנשיא, "אין חלופה אחרת. העם הצרפתי רוצה שלום במזרח התיכון. עלינו, הצרפתים, יחד עם הישראלים, הפלשתינים ושותפינו הבינלאומיים, להוכיח שזה אפשרי".
לדבריו, בעקבות התחייבויות שקיבל מנשיא הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס, שיגר אליו מכתב שבו הביע את נחישותו לקדם את המהלך. את דבריו סיכם בשלוש מילים: "אמון, בהירות ומחויבות. נשיג שלום".
