במסר חריג ובוטה, אחותו של שליט צפון קוריאה, קים יו-ג'ונג, דחתה רשמית את ניסיונות הפיוס של נשיא דרום קוריאה הנכנס, לי ג'ה מיונג – והבהירה כי פיונגיאנג לא רואה כל טעם בשיח עם סיאול או עם וושינגטון. לדבריה, הברית האסטרטגית של הדרום עם ארה"ב ממשיכה להפוך אותו ל"עויין", ואין כל עניין בקיום מו"מ.
בהצהרה שפורסמה אתמול (שני) בסוכנות הידיעות הממלכתית בצפון קוריאה, אמרה קים: "לא משנה איזו מדיניות תתקבל בסיאול – אין לנו עניין בה. אין סיבה להיפגש ואין על מה לדבר".

מדובר בהתבטאות ראשונה מצד פיונגיאנג מאז כניסת ממשלת לי לתפקיד בחודש יוני – ממשל שהצהיר מראש על כוונתו לחדש את הדיאלוג עם הצפון. ואולם, לפי הצהרת קים, כל עוד דרום קוריאה מקיימת "אמון עיוור" בברית עם ארה"ב – אין הבדל בינה לבין הממשלות השמרניות שקדמו לה.
סיאול מגלה איפוק – פיונגיאנג מתרחקת
למרות דחיית הדיאלוג, פיונגיאנג הכירה בצעדים שביצעה הממשלה החדשה בסיאול – כולל הפסקת שידורי תעמולה בגבול ואיסור על שיגור בלוני תעמולה – אך טענה כי אלו אינם משנים את העובדה שדרום קוריאה ממשיכה "להתעמת" עם הצפון, בעיקר בשל השתתפותה הצפויה בתרגילים צבאיים משותפים עם ארה"ב, הנתפסים בפיונגיאנג כהכנה לפלישה.
במשרד האיחוד של דרום קוריאה הגיבו באיפוק, והבהירו כי הממשלה תמשיך לשאוף לפיוס ושלום: "התגובה הצפון קוריאנית מלמדת כי הם עוקבים אחר המדיניות שלנו – למרות חוסר האמון בינינו".

פיונגיאנג מתקרבת לרוסיה – ומאותתת לוושינגטון
דברי קים מגיעים על רקע התחזקות הקשרים בין צפון קוריאה לרוסיה. פיונגיאנג תומכת בגלוי בלחימה באוקראינה ומספקת אמצעי לחימה לחזית הרוסית, בתמורה ככל הנראה לסיוע כלכלי וטכנולוגי ממוסקבה. על פי מומחים, שיתוף הפעולה הזה מעניק לצפון קוריאה אופק אסטרטגי חלופי – מה שמפחית עוד יותר את רצונה בדיאלוג עם סיאול וושינגטון.
ניסיון להרחיק את הדרום מארה"ב
פרשנים בדרום קוריאה מעריכים כי ההצהרה של קים יו-ג'ונג נועדה לא רק לחסום כל ניסיון דיפלומטי – אלא גם לזרוע מחלוקת בין דרום קוריאה לארצות הברית.
לדברי מון סונג מוק, ראש המכון הלאומי לאסטרטגיה בסיאול, "קים מאותתת כי צפון קוריאה לא תתקרב לדרום כל עוד הברית האמריקנית קיימת – במיוחד כאשר אין אפשרות לחדש פרויקטים כלכליים תחת הסנקציות הקיימות".

לקראת שינוי כיוון אפשרי?
עם כל זאת, מומחים מציינים כי יתכן שצפון קוריאה תשקול כיוונים חדשים בשלב מאוחר יותר. לדברי קוואק גיל סופ, ראש מרכז One Korea, ייתכן שבכינוס הבא של מפלגת השלטון בינואר הקרוב תיבחן האסטרטגיה מחדש: "ייתכן שפיונגיאנג שוקלת תוכנית חלופית – ואולי אף פתיחות מחודשת לארה"ב או לדרום בעתיד."
בינתיים, הדלת סגורה. והמבוכה – בעיקר בצד הדרום קוריאני.
