פורסם בחדשות 14: בקשת חופש מידע שהגישה תנועת "אם תרצו" למתפ"ש חושפת תמונה מקיפה של מתן היתרי שהייה לתושבי עזה בין השנים 2021 ל-2023. מהנתונים עולה כי מדינת ישראל אפשרה לעזתים להיכנס לתחומה לא רק לצרכים רפואיים או כלכליים, אלא גם לצורכי ביקורי מחבלים בכלא בישראל, חתונות, טיולים, השתתפות בכנסים, לימודים אקדמיים ועוד.
היום נחשפים הנתונים לראשונה ומעידים עד כמה היה קל לעזתים להיכנס לישראל בשנים שלפני מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. אחת הקונספציות שעמדו בבסיס מדיניות ממשלות ישראל כלפי עזה הייתה ההבנה שיש לאפשר לתושביה להיכנס לישראל לצרכי פרנסה ורפואה. בפועל, הוענקו עשרות אלפי היתרים, שאפשרו לחמאס לאסוף מודיעין לקראת הפיגוע ההמוני בשביעי באוקטובר.

שנת 2022, שהתקיימה כולה תחת ממשלת בנט-לפיד, מאופיינת בזינוק חד במרבית סוגי ההיתרים. כך למשל, מספר ההיתרים לצרכים כלכליים עמד על 987 בלבד בשנת 2021, ועלה ל-19,432 בשנה שלאחר מכן. בתחום ביקורי האסירים, לא ניתנו כלל היתרים ב-2021, לעומת 274 בשנת 2022. גם בהיתרים הקשורים לחגים נוצרים נרשמה עלייה ניכרת: בחג המולד הוענקו 648 היתרים לעומת אפס בשנה שלפני, ובמועדים נוצריים אחרים ניתנו 895 היתרים לעומת 500 בלבד. מספר ההיתרים לכניסת עזתים לצורך השתתפות בחתונות עלה מ-55 ל-154, ולטיולים – מ-68 ל-156. גם ביציאה לחו"ל דרך גשר אלנבי נרשם גידול: מ-1,365 ל-5,395. מספר ההיתרים לאשפוז עלה מ-4,618 ל-6,696, מספר העיתונאים והתקשורת – מ-1 ל-23, וכניסות לצורך כנסים – מ-78 ל-656. מספר היתרי ביקור חולה עלה מ-125 ל-457, ומספר ההיתרים עבור הורה מלווה עלה מ-1,242 ל-1,769.
החריג היחיד היה תחום המסחר – שם נרשמה ירידה: מ-10,151 היתרי מסחר בשנת 2021 ל-3,019 בלבד בשנת 2022.

עם עליית ממשלת נתניהו לשלטון בשנת 2023, לא חל שינוי מהותי במדיניות. בחודש שלפני מתקפת הטרור, החזיקו 16,000 עזתים בהיתרי שהיה לצרכים כלכליים, ו-1,344 החזיקו בהיתרי שהיה לצורך אשפוז. משמעות הדבר היא שהמשך המדיניות, גם לאחר סיום כהונת בנט-לפיד, לא נבלם.
יו"ר תנועת "אם תרצו" מסר: "הניסיונות להטיב עם האוכלוסייה העזתית במתן עשרות אלפי היתרי שהיה בישראל התפרשו כחולשה, והפכו למעשה לחלק מהתוכנית הצבאית של חמאס להשמיד את מדינת ישראל. את התוצאה ראינו, למרבה הצער, בשביעי באוקטובר."
