accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

אוקראינה: אלפים מפגינים נגד הממשלה בעקבות חוק שנוי במחלוקת

שמואל קוגן

שמואל קוגן

כז תמוז ה'תשפה (23.07.25)

2

like

0

dislike

אלפי אזרחים הפגינו היום בקייב ובערים נוספות באוקראינה, במחאה על חתימתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי על חוק חדש שלטענת המבקרים מחליש את הסוכנויות המרכזיות למאבק בשחיתות • מדובר במחאה הציבורית הגדולה ביותר נגד הממשלה מאז הפלישה הרוסית המלאה ב-2022


אלפי אזרחים הפגינו היום (רביעי) בקייב ובערים נוספות באוקראינה, במחאה על חתימתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי על חוק חדש שלטענת המבקרים מחליש את הסוכנויות המרכזיות למאבק בשחיתות. מדובר במחאה הציבורית הגדולה ביותר נגד הממשלה מאז הפלישה הרוסית המלאה ב-2022.

הפרלמנט האוקראיני אישר את החוק שמצמצם את עצמאותן של הלשכה הלאומית למאבק בשחיתות (NABU) ושל משרד התובע המתמחה במאבק בשחיתות (SAPO), ומגביר את הפיקוח הפוליטי על גופי החקירה. זלנסקי, לפי הדיווחים, חתם על החוק למרות המחאה הציבורית והביקורת הבינלאומית.

maximize-image
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי | צילום: שאטרסטוק

מפגינים רבים נשאו שלטים עם מסרים כמו "הטיל וטו על החוק", "הגן על מערכת המאבק בשחיתות" ו"אנחנו נגד זה". ההפגנות התקיימו לאחר שבתחילת השבוע נעצרו שני בכירים ב-NABU בחשד לקשרים עם רוסיה, לצד חיפושים במשרדי הסוכנות.

בקהילה הבינלאומית הביעו דאגה רבה מהחוק החדש. נציבת ההרחבה של האיחוד האירופי, מרתה קוס, כינתה את ההחלטה "צעד אחורה רציני" והזהירה כי שלטון החוק הוא תנאי קריטי להצטרפות אוקראינה לאיחוד. גם ארגון Transparency International התריע כי החוק יפגע באמון בין אוקראינה לשותפיה ודרש מזלנסקי להטיל וטו על ההחלטה, אחרת יישא באחריות להרס מנגנוני המאבק בשחיתות במדינה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News