מליאת הכנסת תתכנס היום (רביעי) בשעה 16:00 להצבעה היסטורית על הצעה הצהרתית הקוראת לממשלת ישראל להחיל את ריבונותה ביהודה ושומרון ובקעת הירדן. את המהלך קידם יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, שהכריע להעלות את ההצעה לסדר היום של המליאה, עוד לפני תום מושב הקיץ.
ההצעה, שיזמו חברי הכנסת שמחה רוטמן, לימור סון הר מלך ודן אילוז, צפויה לעבור ברוב גדול. לקואליציה מובטחות 50 אצבעות, ואליהן תצטרף סיעת "ישראל ביתנו" מהאופוזיציה עם 6 חברי כנסת. כמו כן, ההערכה היא שגם סיעת ש"ס (11 מנדטים) תתמוך בהצעה. ב"יהדות התורה" סירבו למסור לכתבנו אברהם חסון כיצד יצביעו, אך הסיכוי שיתנגדו למהלך נמוך מאוד.

חשוב להדגיש כי מדובר בהצעה הצהרתית בלבד ולא בהצעת חוק. משמעות הדבר היא שגם אם תאושר במליאה, לא יהיו לה השלכות קונקרטיות ומעשיות בשטח, אלא היא מהווה קריאה רשמית של הכנסת לממשלה לפעול בנושא.
ח״כ דן אילוז, יוזם ההצעה, מסר: "לראשונה אי פעם, הכנסת הביעה תמיכה רשמית בהחלת ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון. המסר שיצא מהמליאה חד: יהודה ושומרון הם לא קלף מיקוח – הם לב הארץ שלנו. זו לא אמירה סמלית אלא התחלה של הכרעה לאומית. העולם לא מכבד התחמקויות – אלא עמידה ברורה על הזכות שלנו לארץ ישראל. הגיע זמן ריבונות".
ההצבעה היום היא שיאו של מהלך שקודם נחרצות על ידי גורמים בימין. רק לאחרונה חתמו שרים וחברי כנסת מהליכוד, ובהם אוחנה עצמו, על מכתב לראש הממשלה שבו נכתב: "טבח ה-7.10 הוכיח כי דוקטרינת גושי ההתיישבות והקמת מדינה פלשתינית ביתר השטח היא סכנה קיומית לישראל. הגיע זמן ריבונות!".

בכנס בנושא הריבונות שנערך השבוע בכנסת, נימק יו"ר הכנסת אוחנה את חשיבות המהלך: "ללא יהודה ושומרון אין ירושלים בטוחה ואין מרכז יציב למדינת ישראל. הריבונות היא קיר הברזל של ימינו". הוא השווה את המהלך להחלת הריבונות על רמת הגולן ב-1981 והוסיף: "מדינת ישראל תחיל בע"ה ריבונות על יהודה ושומרון. עד אז, נמשיך להעמיק את אחיזתנו בארץ ישראל".
שר המשפטים, יריב לוין, חיזק את הדברים באותו כנס ואמר: "אנחנו נמצאים היום שוב בהזדמנות היסטורית שאסור לנו להחמיץ. להחיל ריבונות על כל היישובים, על כל השטח שמגיע לנו, ריבונות שתבטיח שמעתה והלאה לא יהיה שום הבדל בין יצהר לרמת השרון. הדבר הזה חייב לקרות וחייב להיות בסדר היום".
