לפני כחודשיים, ב-19 במאי, חודשה הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה בהנחיית הדרג המדיני. הסיוע נכנס בשני ערוצים: מתחמי חלוקה של חברה אמריקאית, המחלקים חבילות מזון שבועיות, לצד "מענה משלים" בשיתוף האו"ם – הכולל חומרי גלם למאפיות ומטבחים.
בחודש האחרון נכנסו בממוצע 71 משאיות סיוע ביום, מחציתן למתחמי החלוקה ומחציתן למענה המשלים. בסך הכול הועברו כ-4,500 משאיות, ובהן חבילות מזון, קמח למאפיות, מוצרי גלם למטבחים, מזון לתינוקות וציוד רפואי. 2,500 טון מזון לתינוקות נכנסו לרצועה, וחולקו כ-1.5 מיליון חבילות מזון שבועיות בארבעת מתחמי החלוקה.

בישראל מדגישים כי אין מגבלה על כמות הסיוע, ואף ננקטו צעדים להקלת המצב – פתיחת מעבר זיקים, הכנסת סיוע גם דרך מצרים וירדן, והרחבת קיבולת הבידוק.
למרות זאת, נרשמת ירידה באיסוף הסיוע על ידי ארגוני האו"ם, וכיום ממתינות כ-950 משאיות בצד הפלסטיני של המעברים ללא הפצה. עיכוב זה, לטענת ישראל, יוצר את צוואר הבקבוק ופוגע בביטחון התזונתי של תושבי עזה.
במערכת הביטחון טוענים כי חמאס מנהל קמפיין תודעה שקרי, יוצר כאוס במתחמי החלוקה, תוקף נהגים ויורה לעבר ההמונים – כדי להחריף את המצב ולהפעיל לחץ בינלאומי.
המנגנון החדש, שנועד למנוע השתלטות חמאס על הסיוע, מורכב יותר אך מונע ממנו להתעצם – ולכן חמאס פועל נגדו באופן שיטתי.
