פרסמנו בחדשות 14: 20 חודשים ללחימה צה"ל חוזר להציג הערכת מצב אסטרטגית דבר שלא קרה בשנתיים האחרונות בגלל המלחמה. תחת הכותרת "המערכה החלה בעזה וחוזרת לעזה – זו הזירה המרכזית", סקר הרמטכ"ל לחברי המטה הכללי והמבצעי את כל הזירות והוצגו לא מעט מסקנות.
לדברי רב אלוף זמיר צה"ל שינה את התפיסה ממדינה שמרחיקה מלחמות באמצעות הגנה – לתפיסת ההגנה דרך התקפה. לדבריו צה"ל עבר מצבא ההגנה לישראל – לצבא ההגנה באמצעות התקפה יזומה.

כחלק מהתהליך הוחלט על:
• הקמת מרחבי אבטחה לאורך כל גבולות המדינה.
• התייחסות שווה ליכולות ולא רק לכוונות האויב – צה"ל פועל על בסיס הכוונות ולא על בסיס התוצאות.
• התאמת משך המערכה לכל זירה בהתאם לאופי האיום. נקודת השיא שהרמטכ"ל מסמן במערכה – המבצע באיראן "עם כלביא", שמסמל את שינוי המגמה המבצעית.
חלק מהנוכחים במטה הכללי תוהים איך מה שכל כך הצליח באיראן ובלבנון לא ממש מצליח בעזה.

במישור המודיעיני, הוצגו בהערכת המצב שינויים בזירות הפעולה של ישראל:
• הופעת אויבים חדשים, הן מבחינת האנשים והן מבחינת המבנה הארגוני כדוגמה אל ג'ולאני בסוריה.
• יש צורך גובר בשימור היתרון המודיעיני של ישראל באמצעות השקעת תשומות נוספות, פיתוח כלים חדשים והגברת היצירתיות – כאן יידרש תקציב דרמטי ושינויים מרחקי לכת בעיקר בתפיסה ובחשיבה.

• המזרח התיכון נמצא במצב של חוסר איזון מתמשך – "אין ואקום", נמסר בדיון – וזה שונה לחלוטין מהמציאות ביום שלפני הטבח.
יש לצה"ל עוד דרך ארוכה כדי לתקן את המחדל העצום של הטבח הנורא בשבעה באוקטובר האם זה מתחיל כאן בהערכות אסטרטגיות? ימים יגידו.
