שני מיליון שקלים הוענקו ב-2024 מטעם האיחוד האירופי למכון "זולת" במטרה שזה ייאבק בחקיקה ממשלתית ובאלימות משטרתית, כך לפי הפרסום ששידרנו השבוע בחדשות. ניירות עמדה, שינויי חקיקה ושינוי דעת הקהל הישראלי בנוגע לשורת נושאים – יחס המשטרה לתומכי האופוזיציה, הרפורמה המשפטית, חוק האזרחות, ושורת נושאים המצויים בליבה של המחלוקת הפוליטית הישראלית, נושאים שבין לבין אירופה אין כל קשר.

האיחוד האירופי מימן במיליוני ש״ח את בלימת הרפורמה המשפטית
התערבות האיחוד האירופי במדיניותן של מדינות עצמאיות – לרוב כאלו בהן מכהנת ממשלת ימין – הפכה לנושא חם באירופה. מפלגות ימין בדלני בנו קמפיינים במטרה להשיב למולדתן את המשילות. על כן, הפרסום הביא לגל של תגובות רחבי היבשת.

בפרסום נוסף מהשבוע שעבר, דיווחנו כי כספים נוספים מטעם הנציבות האירופי הועברו לשורת ארגונים ועמותות נוספים. לפי מכון המחקר NGO MONITOR, חלק מאותם מקבלי מענקים פרסמו רק בחודשים האחרונים הצהרות המגדירות את מלחמת ״חרבות ברזל״ כרצח עם, את מדיניותה של ישראל כאפרטהייד, ואת ממשלת ישראל ככזו ה-״מנצלת״ את האלימות המינית שהפעיל חמאס ב-7 באוקטובר.
על רקע כל זאת, הוגשה – ועודכנה – בפרלמנט האירופי שאילתה מטעם 11 חברי פרלמנט מהסיעה הפאן- אירופית ECR (״השמרנים והרפורמיסטים״). בפרלמנט האירופי 720 חברים וחברות ממדינות האיחוד השונות, ו-ECR מהווה מסגרת גג למפלגות ימין שונות מרחבי היבשת. בדירוגים שונים שפורסמו באחרונה דורגה כפרו ישאלית ביותר מבין סיעות הפרלמנט השונות.
בשאילתה מבקשים חברי הפרלמנט תשובות בנוגע ל-״כמעט 12 מיליון אירו שהועברו לארגונים לא ממשלתיים בישראל בין 2021 ל-2024״. עוד מצוין בה כי ״הרבה מארגונים אלו מגדירים את ישראל (וממשלה) כגזענית, כמבצעת פשעים נגד האנושות וכלא לגיטימית״. בלביתה מבקשים מהנציבות האירופית הסברים בנוגע למהות הכסף ולמטרותיו. השאילתה עודכנה בעקבות הפרסום ב-14 אודות הכספים שהועברו למאבק נגד הרפורמה. תשובה אליה מטעם הנציבות, טרם התקבלה.
