רשויות איראן ביקשו מהציבור להגביל את צריכת המים בשל גלי חום קשים ומשבר המים ברחבי המדינה. זאת על רקע השבוע החם ביותר בשנה שהמדינה חווה, על פי השירות המטאורולוגי הלאומי, עם טמפרטורות העולות על 50 מעלות צלזיוס באזורים מסוימים.
בנוסף לחום הקיצוני, המדינה נמצאת במשבר מים חמור. איראן נמצאת בבצורת כבר חמש שנים, עם כמות משקעים נמוכה אף יותר השנה. שר האנרגיה, עבאס אליאבאדי, הודיע בשבוע שעבר כי מתנהל משא ומתן לייבוא מים עם טורקמניסטן, אפגניסטן, טג'יקיסטן ואוזבקיסטן.

במדינה מאות סכרים, שנבנו משנות ה-50 ואילך, אך הבצורת הפחיתה משמעותית את תפוקתם. מצב זה, כמו גם בעיות בתשתיות וגלי החום, הובילו להפסקות חשמל ברחבי המדינה.
דוברת ממשלת איראן, פאטמה מוהג'ראני, הודיעה בסוף השבוע כי יום רביעי הקרוב הפך לחג ציבורי באזור הבירה עקב גלי החום המתמשכים. "לאור החום הקיצוני המתמשך והצורך לחסוך במים ובחשמל, יום רביעי… הוכרז כחג במחוז טהרן", כתבה ב-X.
אחד מתושבי איראן, בסוף שנות ה-50 לחייו, אמר שחם כל כך בטהרן והשמש כה עזה שהוא מרגיש שאינו מסוגל ללכת באור שמש ישיר. לדבריו, "אני מרגיש שהעור הולך להישרף. החולצה שלי נרטבת כל כך מהר ואני מעדיף להתקלח פעמיים ביום בגיל הזה בחום עז. תודה לאל, אין משבר מים במקום מגוריי".
לדברי התושב האיראני, בחלקים מסוימים של טהרן, הרשויות צמצמו את אספקת המים כדי להתמודד עם המשבר. "שמעתי מאנשים שקיצוץ אספקת המים הביא להפסקות מים שנמשכו לפחות 12 שעות ויותר", אמר.

על פי האקלימולוג מקסימיליאנו הררה, העיר שבבנקרה בדרום מערב איראן רשמה טמפרטורות של 52.8 מעלות צלזיוס בסוף השבוע, טמפרטורה שעשויה להיות החמה ביותר עד כה השנה (קריאה של 53 מעלות צלזיוס בכווית לא אושרה). מטאורולוגים ב-Metdesk בבריטניה דיווחו על קריאת טמפרטורה של 51.6 מעלות צלזיוס בעיר הגבול הדרום-מערבית עבאדן ב-17 ביולי, ו-50.3 מעלות צלזיוס נרשמו באהוואז הסמוכה ביום שני.
העיר טהרן דיווחה על 40 מעלות צלזיוס ביום ראשון שעלו ל-41 מעלות צלזיוס ביום שני. חסן סיפר: "זה מרגיש יותר מ-45 מעלות צלזיוס. זה כל כך חם". עבור חסן, הדאגה הגדולה ביותר היא משבר המים המתפתח, שכן המאגרים מתרוקנים וסכר קאראג', המספק מים למחוז טהרן, הגיע למפלסו הנמוך ביותר.

נשיא איראן, מסעוד פזשקיאן, פרסם אזהרה חריפה במהלך ישיבת קבינט ביום ראשון. "משבר המים חמור יותר ממה שנדון היום, ואם לא ננקוט פעולה דחופה כעת, נעמוד בפני מצב בעתיד שלא ניתן למצוא לו פתרון", אמר פזשקיאן, על פי כלי התקשורת הממלכתיים. "מעבר לניהול ותכנון, עלינו לטפל גם בצריכה מופרזת" הוסיף.
תושב איראן נוסף, בן 35, המתגורר במשהד, אמר שאנשים מודאגים מאוד מהפסקות חשמל ושהמזג אוויר החם הפך לבלתי נסבל. התושב האיראני ציין כי משבר המים החמיר בעירו עקב סכר שנבנה במעלה הזרם על ידי אפגניסטן במחוז חראט. המבנה ספג ביקורת מצד איראנים המאמינים שהוא חוסם את זרימת המים למשהד.
"יש לנו הפסקות חשמל של תשע שעות מדי יום מכיוון שהטמפרטורה זינקה ברחבי איראן, כולל עיר הולדתי", סיפר אחד התושבים ל"גרדיאן" והוסיף: "משבר המים הוא אחת הבעיות הגדולות ביותר. הסכרים שלנו מתייבשים ומאגרי המים מתרוקנים מהר מאוד".
