תפנית של הרגע האחרון במשכן הכנסת: לאחר הפרסום ב-C14 כי הוא מונע את קידומה, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) התחייב הבוקר (שני) להעלות את ההצעה הדקלרטיבית לתמיכה בהחלת ריבונות ביהודה ושומרון לישיבת נשיאות הכנסת שתתקיים היום.
השינוי בעמדתו של אוחנה מגיע לאחר שפרסמנו על כך שהוא מעכב את ההצעה, שהוגשה על ידי הח"כים שמחה רוטמן (הציונות הדתית), דן אילוז (הליכוד) ועודד פורר (ישראל ביתנו). התחייבותו של היו"ר סוללת את הדרך להעלאת ההצהרה להצבעה במליאת הכנסת עוד השבוע, בישורת האחרונה של מושב הקיץ.

הדרמה החלה כאשר התברר שאוחנה נמנע מלאשר את העלאת ההצעה לישיבת הנשיאות הגורלית, האחרונה למושב זה. אי-אישור ההצעה היה דוחה כל דיון בה בחודשים ארוכים. העיכוב עורר תמיהה וזעם בימין, במיוחד לאור העובדה שאוחנה עצמו היה בין החותמים הבולטים על מכתב שרי וחברי כנסת מהליכוד שקרא לראש הממשלה לפעול להחלת ריבונות "באופן מיידי".
לא חוק, אלא הצהרה סמלית
חשוב להדגיש: לא מדובר בהצעת חוק שמחילה בפועל ריבונות, מהלך שנמצא בסמכות הממשלה. מדובר ב"הצעה דקלרטיבית" (הצהרתית) – החלטה סמלית שבה הכנסת, כגוף המייצג את הריבון, מביעה את עמדתה וקוראת לממשלה לפעול להחלת הריבונות. להצעה כזו אין תוקף משפטי מחייב, אך יש לה משקל פוליטי ותודעתי כבד, והיא נועדה להפעיל לחץ על הממשלה לקדם את המהלך.
ההתפתחות הדרמטית מתרחשת במקביל ל"כנס הריבונות" המתקיים היום במשכן, בהשתתפות יו"ר הכנסת עצמו אמיר אוחנה, שרים, ח"כים וראשי מועצות.
במכתב עליו חתם אוחנה בעבר נכתב, בין היתר: "טבח ה-7.10 הוכיח כי דוקטרינת גושי ההתיישבות והקמת מדינה פלשתינית ביתר השטח היא סכנה קיומית לישראל. הגיע זמן ריבונות!". כעת, נראה שהלחץ הפוליטי הבטיח שהקריאה הזו תישמע גם במליאת הכנסת, עוד לפני פיזור מושב הקיץ.
מיו"ר הכנסת אמיר אוחנה נמסר: ""אין שום הצעת חוק על הפרק. מה שכן יש זו הצעה לסדר שתעלה היום בנשיאות ולאחר מכן במליאה".
