העימותים בין הקהילה הדרוזית לשבטי הבדואים באזור נמשכים ללא הפסקה. האירועים האחרונים החלו לאחר שביום חמישי דווח על נסיגת כוחות צבא אל-ג'ולאני מאזורים מסוימים בא-סווידא. בתגובה, מיליציות דרוזיות מקומיות, שחשו נטושות, החלו לחפש נקמה ביריביהם הבדואים.
עד מהרה החלו להגיע דיווחים על פגיעה באזרחים בדואים, תושבי המחוז, כולל תיעוד קשה של נשים וילדים שנשבו על ידי לוחמים דרוזים. כפי שנשמע באחד הסרטונים, לוחם דרוזי הצהיר כי "לא ישאירו בדואי אחד בעיר".
فيديو من أحد الأرتال المتجهة إلى السويداء… pic.twitter.com/NqVMDPGNvp
— رؤى لدراسات الحرب (@Roaastudies) July 14, 2025
הפעולות הללו הציתו זעם בקרב שבטי הבדואים ברחבי סוריה. עוד ועוד שבטים הכריזו מלחמה על הדרוזים בא-סווידא והחלו לנהור דרומה, כשהם נשבעים לנקום את דם אחיהם.
עם הגעת התגבורות הבדואיות, הקרבות התחדשו במלוא עוצמתם, והביאו עמם מראות מוכרים מהמלחמה בסוריה: התעללות בקשישים וגזיזת שפמים של גברים דרוזים כאקט של השפלה. התיעודים שהגיעו מסווידא במהלך סוף השבוע היו מזוויעים, וכללו דיווחים רבים על מעשי טבח ואונס באזרחים דרוזים. בסרטונים שפורסמו נראים בדואים מבצעים מעשים סדיסטיים ומתעללים בשבויים.
الميليشيات المسلحة في #السويداء التي رفضت تسليم سلاحها تقوم بعمل كمائن تستهدف فيها الجيش السوري وقوات الامن و تتحصن بين منازل المدنيين. pic.twitter.com/qYFf1tWS6z
— عمر مدنيه (@Omar_Madaniah) July 15, 2025
בתוך הכאוס הזה, עולה השאלה: היכן השלטון הרשמי של הנשיא הזמני אל-ג'ולאני? אתמול, בהצהרה מצולמת, הציג אל-ג'ולאני את עצמו כ"מבוגר האחראי" וקרא לבדואים שלא לנהוג באיפוק, במסר שכוון גם למערב.
אך בשטח, המציאות נראית אחרת לגמרי, אל-ג'ולאני חוזר לשיטתו המוכרת: הוא מאפשר לבדואים, שהם סונים כמוהו ונאמנים לו, לטבוח בדרוזים ובכך "לעשות עבורו את העבודה השחורה". נאמנות זו מתבטאת בתיעוד קשה במיוחד, בו נראה לוחם בדואי מכוון אקדח לראשו של אזרח דרוזי ומכריח אותו להלל את אל-ג'ולאני.

בנוסף, מופצים תיעודים של בדואים משתמשים בכטב"מים – ואלה נשקים מתקדמים בהרבה ממה שסביר למצוא אצל התארגנויות שבטיות. יש לשער שאל-ג'ולאני מחמש אותם.
החמושים הסונים שמציפים את א-סווידא שותפים לאל-ג'ולאני גם באידאולוגיה הג'יהאדיסטית הרצחנית, ומתועדים כשעליהם סמלי דאעש.
الى هذا الحال اوصل حكمت الهجري السويداء pic.twitter.com/5VjaBy2Kpm
— عمر مدنيه (@Omar_Madaniah) July 19, 2025
בליל אמש הגיעה הודעה על הפסקת אש. לפי ההסכם, כוחותיו של אל-ג'ולאני יוצבו סמוך לא-סווידא אבל לא בתוך העיר. נכון לשעות הבוקר נראה שהפסקת האש נשמרת, אבל בסווידא כל הזמן מודיעים לנו על הפסקות אש שקורסות. עכשיו הצדדים לוקחים אוויר ומשחיזים את הסכין לעימות הבא.
