אני רוצה להבהיר כמה נקודות יסוד על דוח הביניים של הקונגרס האמריקני, שחשף כיצד מאות מיליוני דולרים הוזרמו מעמותות זרות, במימון פדרלי, לעמותות מחאה בישראל. זאת על מנת להביא להפלת ממשלת הימין אשר נבחרה באופן דמוקרטי.
עובדה 1: קרנות מתווכות – שכולן קיבלו מימון פדרלי מממשל ביידן – הזרימו לא פחות מ-950 מיליון דולר לעמותות שמאל בישראל, רבות מהן עמותות מחאה. בין המקבלות הייתה גם "עתיד כחול לבן", בראשות איל ההון אורני פטרושקה, שתפקדה הלכה למעשה כמטה המרכזי של המחאה. כך נבנתה מערכת משומנת היטב, במימון זר, שמטרתה להפיל ממשלה נבחרת בישראל במסווה של פילנתרופיה.

המספרים מדברים בעד עצמם (על פי דוח הקונגרס): קרן PEF העבירה 884 מיליון דולר לכ-1,000 עמותות בישראל, רבות מהן היו מעורבות ישירות במחאה. הקרן היהודית המשותפת (Jewish Communal Fund) העבירה 42.8 מיליון דולר. Rockefeller Philanthropy Advisors העבירה 20 מיליון דולר נוספים.
שלוש הקרנות הללו קיבלו מימון פדרלי, והעבירו את הכספים לעמותות הפועלות בזירה הפוליטית בישראל. הסכום הכולל של העברות לאותן עמותות: 947 מליון דולר – כלומר, קרוב למיליארד דולר אמריקאי הוזרם למחאה.

עובדה 2: ממשל ביידן עצמו לא העביר ישירות מיליארד דולר של כספי ציבור. הוא העביר עשרות מיליוני דולרים לקרנות המתווכות. אולם מאחר שהכסף אינו מסומן או מופרד, עצם ההזרמה הפדרלית מזהמת את כלל התקציבים של הקרנות, שרובם הגיעו ממקורות פרטיים.
עובדה 3: גם מימון ישיר התרחש, והוא ודאי בעייתי מבחינה משפטית. התנועה לאיכות השלטון קיבלה מענק פדרלי של 42 אלף דולר, לכאורה למטרת "חינוך לאקטיביזם אזרחי" – בפועל, הטפה פוליטית נגד ממשלת ישראל.

הדוח מגדיר אותה ככוח רדיקלי שמפעיל לוחמת משפט נגד ממשלת נתניהו. יוזמות אברהם קיבלה בשנת 2021 מענק של 375 אלף דולר. במכתב התראה שנשלח לראשי העמותה נכתב כי העמותה הייתה מעורבת באופן ישיר במחאה, ואף עודדה את הציבור הערבי להצטרף אליה בשנת 2023. וזו רק ההתחלה. כל מי שמנסה לגמד את ממצאי הדוח פשוט לא מבין את גודל הפרשה.
יש לזכור: מדובר רק בנתונים חלקיים. טרם נפתחה חקירה מלאה של העמותות הקשורות לקרן החדשה לישראל – עמותות שהפכו בפועל לשחקנים פוליטיים במהלך המחאה, תוך זניחת ייעודן המקורי: הגנה על זכויות אזרח.

וזה עוד מבלי להזכיר את הסכומים האדירים שהוזרמו לישראל על ידי קרנות ממשלתיות ואירופיות – תחום שעדיין לא נחקר. ברגע שכוחות דמוקרטיים התומכים בישראל יתפסו את השלטון במדינות אלו, תיפתח גם שם חקירה. ואז כל האמת תצא לאור.
