accessibility-icon
share-icon
אילוסטרציה | צילום: אלי חסן, פלאש 90
אילוסטרציה | צילום: אלי חסן, פלאש 90
אורן סולומון
אורן סולומון
38

כד תמוז ה'תשפה (20.07.25)


האיום לא הוסר: מה באמת תמונת המצב של החמאס בעזה?

למרות הפגיעות הקשות שספג, חמאס ממשיך לפעול כצבא טרור סדור ומאורגן, עם אלפי לוחמים, תשתיות לחימה, ויכולות תקשורת והברחה • אסטרטגיית ההתשה שלו נמשכת, והערכת הישגי צה"ל אינה משקפת את עוצמת האיום המתמשך מהרצועה | דעה


"חמאס הוא גופה מתה", "אפשר להגלות את בכירי חמאס בחסקה", "חמאס הובס": אלו רק מקצת ההתבטאויות שנשמעות בזמן האחרון מפי "בכירים", או לשעברים. אלו אולי משאלות לב, אך הן רחוקות מהמציאות, שגויות, ובעיקר מטעות את הציבור, ואולי אף את מקבלי ההחלטות. חמאס הוא צבא טרור, הפועל באופן סדור, בפיקוד ושליטה, ובהפעלת מערכי לחימה מגוונים, בהתאם לחזון דתי להשמדת ישראל. חמאס "משחק על זמן", פועל באסטרטגיית התשה, ובעיקר מהווה איום משמעותי מיידי, ועתידי, לתושבי עוטף עזה, ולכל מדינת ישראל.

חזון חמאס: השמדת מדינת ישראל

אנו נמצאים 653 ימים מאז מתקפת חמאס הרצחנית ב-7 לאוקטובר. אותה מתקפה שתכליתה הייתה להשמיד את ישראל. במאמר זה לא אפרט זאת, אך במסגרת התקפה רב זירתית מתואמת, חמאס חשב שיוכל לממש את חזונו הדתי להשמיד את ישראל הלכה למעשה. ניתן רק לדמיין את מראות ה- 7 באוקטובר בכל רחבי ישראל, לו תוכנית זו הייתה מצליחה.

ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה |
maximize-image
images-count6+
צילום: שאטרסטוק

במה פגענו בחמאס עד כה?

מאז מתקפת ה-7 באוקטובר, חמאס סופג מהלומות קשות. צה"ל פועל ברצועת עזה באש ובתמרון. התמרון הקרקעי מתבצע ע"י סד"כ משתנה, ואין במאמר זה בכדי לפרט זאת. כוחות צה"ל מגיעים להישגים טקטיים רבים. למעשה, בכל קרב טקטי (כמעט) כוחות צה"ל משמידים את כוחות חמאס, ומגיעים להישגים רבים. אולם, וכאן הדבר החשוב ביותר. צה"ל בוחן את הישגיו בראייה צבאית טקטית, מונה וסופר כמה פעילים הוא הרג, כמה בכירים סוכלו, וכמה ק"מ מנהרות הושמדו. צה"ל מפרסם את פעולת כוחותינו, את אלפי התקיפות, ועשרות אלפי פצצות חיל האויר. אלו הם מונחי תשומות (מה השקענו ועשינו), ולא מונחי תפוקות (שוב, לא בהקשר הטקטי- כמה השמדנו, שזה חשוב, אך לא העיקר).כך גם אחוזי ה"שליטה" בשטח צה"ל מפרסם ואינם משקפים את מלוא האמת( בית חנון שלא הוכרעה עד לימים אלו. העיר עזה. מחנות המרכז שהפכו ל"שמורת טבע" ).

בחינה זו של צה"ל, יחד עם הרצון להצטייר כמצליח בעיניי עצמו, בעיניי הציבור, ובעיניי הדרג המדיני (תפיסת ה"שיווק העצמי"), גרם לו לדווח בשנה וחצי החולפות שחמאס הושמד, גדודי חמאס פורקו (מונח לא מקצועי בעליל), חטיבת רפיח הוכרעה, ועוד סופרלטיביים, שבינם לבין המציאות מרחק רב. לצערי, בכל השנה וחצי מאז ה-7 באוקטובר בה פיקדתי וניהלתי את הלחימה באוגדת עזה, ניתחתי את האויב באופן שונה, כתבתי זאת לרמטכ"ל ולמפקד פד"ם, ושוב התרעתי כי חמאס מתפקד, נפגע קשה, אך לא פורק ולא הושמד, וכי הערכת ההישג של צה"ל אינה משקפת את המציאות המורכבת של האויב.

maximize-image
images-count6+
צילום: דובר צה"ל

ובקצרה, למען השלמת התמונה, אכן, חמאס נפגע קשות. הרגנו למעלה מ-15 אלף מחבלים, כל שכבת הנהגתו העליונה סוכלה כמעט מלא, פגענו ברבים מאוד ממפקדי השטח ברמת מג"ד ומ"פים, פגענו במערך הרקטי באופן משמעותי, במערך הנ"ט ארוך הטווח, השמדנו תשתיות רבות ובהם גם תת קרקע, פגענו ביכולות ייצור האמל"ח, ועוד שורת הישגים ראויים וחשובים. ואכן, כל הכבוד לצה"ל! אולם, וזה הדבר הכי חשוב, מה זה אומר על מצבו ויכולותיו? או בשפה המקצועית – מהי הערכת ההישג במלחמה עם חמאס עד כה?

maximize-image
images-count6+
צילום: דובר צה"ל

מה מצבו של חמאס? מהי הערכת ההישג? (במגבלות ביטחון המידע)

הציבור נחשף למצבו של חמאס, עם עסקת החטופים השנייה, במהלך חודש ינואר 25. או אז, חמאס ערך תהלוכות בהם הוא נראה עם עשרות כלי רכב צבאיים, ומאות חמושים במפגן ראווה מטריד. אולם, מי שנלחם בעזה, ידע והכיר את מצבו, ואלו, לא היו באמת הפתעה.

חמאס איבד כאמור אלפי לוחמים, אולם הצליח למלא שורות חזרה באלפי פעילים חדשים. אומנם פחות מאומנים, אך בעלי מוטיבציה לא פחותה. חמאס הצליח להסתגל למציאות במהרה, ולשקם מערכי ייצור אמל"ח, בדגש למטענים רבי עוצמה, כשחלק גדול מהם באדיבות צה"ל (פצצות נפל של חיל האויר, או אמל"ח תקני שנשאר בשטח), רקטות ופצמ"רים, רובי צלפים, רקטות RPG קטלניות, מערכי איסוף ותצפית המבוססים על מצלמות אבטחה ומצלמות רכבים, רחפנים אוספים ומטילים, מערך מודיעין יעיל, מערך הסברה, צילום ותודעה, ועוד.

maximize-image
images-count6+
צילום: דובר צה"ל

בהיבטי התת קרקע, לחמאס יש עוד מספר מנהרות התקפיות, עם עשרות פירי יציאה מול הגבול, ומאות ק"מ של מנהור הגנתי ברצ"ע. לחמאס יש כיום בין 20 ל 30 אלף פעילים צבאיים (חוץ מאנשי חמאס העוסקים במנגנון השליטה האזרחי והניהולי). חלקם הגדול מנוסים מאוד, המקיימים תהליכי למידה טקטיים ומערכתיים באופן סדור, תהליכי הכשרה ואימון, הפקת לקחים מערכתית ומקצועית. בראייתו, מתקפת ה-7 באוקטובר הייתה מוצלחת, והפקת הלקחים מתרכזת ביכולת למצות את ההזדמנות הבאה (שוב, בראייה רב זירתית, ובהפתעה) באופן מיטבי, וסופי. חמאס לא זנח, ומאז ממשיך לתכנן התקפות משולבות לעבר כוחות צה"ל, וכן ליישובי העוטף. אומנם לא בסדרי גודל ורחוקים מאוד מהמתקפה הקשה, אך בהחלט מדובר על איום רלוונטי של פשיטות ליישובים.

בשורה התחתונה: חמאס מתפקד כצבא טרור סדור

חמאס הינו צבא טרור, בכשירות ללחימה מול כוחות צה"ל ולהתקפות לשטחינו, הפועל בפיקוד ושליטה מלאים  גם מול ה"חוץ", וגם ב"פנים" עזה (עז אלדין חדד כמפקד הזרוע הצבאית, מול 4 מח"טים נוספים, בכל חטיבה יש מספר גדודים, ולהם פלוגות מחלקות וכו'). חמאס מקיים תקשורת (קשה, מורכבת, אך היא מתקיימת במספר שיטות) בין יחידותיו, מעביר הנחיות ולמידה, מעביר אמל"ח מייצור או ממיצוי פנימי, מבריח אמל"ח (גם אמל"ח איכותי). חמאס "משחק על זמן".

maximize-image
images-count6+
פעילות כוחותינו בעזה | צילום: דובר צה"ל

אסטרטגיית חמאס היא התשה טקטית-אסטרטגית, ומיקסום קלף החטופים. כלומר, הפעלת לוחמיו בלחימת גרילה, שתכליתה לאתר את תורפות כוחות צה"ל ולפגוע בהם באמצעות ירי נ"ט/מטענים/צליפה וביחד, וככל שניתן ובזמן האחרון אנו מזהים זאת יותר, גם לחטוף חיילים חיים או מתים, בפעולות משולבות. בד"כ פעולות אלו מצולמות, ומופצות במסגרת לוחמת תודעה והשפעה של חמאס. פעולות אלו נועדו להתיש את כוחותינו ואת העורף האזרחי, ע"י הקזת דם בנינו, ושחיקת משאבי האומה (כוחות מילואים, מצב מדיני, כלכלי, מלאי צה"ל ועוד). אהה, ואם לא הזכרתי, אז ברצועת עזה יש כ-10 אלפים פעילי ג'יהאד איסלאמי ומספר ארגונים נוספים, וגם הם מנהלים לחימה בצה"ל, לעיתים בתיאום עם חמאס, ולעיתים באופן עצמאי.

חמאס מתרצה לשחרר מעט חטופים מדי פעם, בעיקר למול לחץ צבאי מתגבר, וכן לחץ פנימי מצד האוכלוסייה המשוועת להקלות הומניטריות. בכל עסקה כזו חמאס מרוויח עוד זמן, ממקסם את קלפי החטופים עד תום, משקם את יכולותיו, מכין את השטח במטענים ומארבים, וממש "לוקח אויר" להמשך הלחימה והתשתינו לסיומה, כשהוא יישאר ברצ"ע.

maximize-image
images-count6+
צילום: פלאש 90

ומה אם חמאס לא יוכרע?

לפיכך, המסקנה העולה מתיאור וניתוח האויב (זו כמובן תמונה חלקית, במגבלות המאמר וביטחון המידע), חמאס מהווה איום משמעותי ומיידי לכוחות צה"ל, לתושבי העוטף. באם חמאס יישאר ולא יוכרע, זו תהיה תמונת ניצחון משמעותית לא רק לחמאס, אלא לכל אויבינו מסביב בכל הגזרות, עדות לכח העמידה והנחישות, שתביא להעלאת המוטיבציה לבצע התקפות על ישראל, מתוך הבנה כי נחישותה של ישראל וכח העמידה שלה מוגבלים.

כך, אם חמאס יישאר ברצ"ע, הדרך להסלמה משמעותית ולחימה ביהודה ושומרון תהיה קצרה, מתוך מסקנה כי מחירה של ההסלמה יהיה שווה באם בסופה תקום מדינה פלשתינית. עם תמונת המצב הזו, עלינו להתמודד. לא לייפות, לא להחמיר. אולם, עלינו להתבונן נכוחה ולקבל את ההחלטות תוך שקלול כלל הנתונים האמיתיים. מי שטוען כי חמאס לא רלוונטי/לא מהווה איום, הוא או לא בקיא בתמונת האויב, או משקר לעצמו ולציבור, כנראה מפוזיציה.

maximize-image
images-count6+
צילום: רשתות חברתיות

אשר על-כן, המסקנה היא ברורה: את חמאס חייבים להכריע, להשמיד את יכולותיו, ולא לאפשר לו לממש את חזונו להשמדת ישראל. לאחר ה7 באוקטובר, לא ניתן לקבל את האמירה: נדע להתמודד כמובן מאליה. כיצד נכריע? באמצעות ניתוח נקודות התורפה שלו, ואסטרטגיה משולבת (פעולה צבאית עוצמתית, לקיחת שטח, חלוקת ההומניטרי ע"י צה"ל/אחר ולא ע"י חמאס, עידוד הגירה, ואי שיקום עד למילוי יעדי המלחמה). אסטרטגיה משולבת זו שפירסמתי במאמרים אחרים, בעלת 5 המאמצים, תביא את חמאס לשחרור החטופים, לכניעה/השמדה, ולהסרת איום מרצועת עזה לשנים רבות. זו הזדמנות של פעם בדור, ועלינו למצותה עד תום.

אורן סולומון

אורן סולומון

תת אלוף במילואים, בכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה, ומומחה לאסטרטגיה, לאיראן ולזירות נוספות

עקבו אחרינו גם ב-Google News